Metoda INPP

feb 16, 2017

Introducere
 
Institutul de Psihologie Neurofiziologica, infiintat in 1975 de doctorul in psihologie Peter Blythe, a fost prima institutie care a cercetat efectele reflexelor  primare si a celor posturale asupra procesului de invatare si comportamentului, a dezvoltat protocoale pentru evaluarea reflexelor anormale si a functiilor legate de acestea si a conceput o metoda specifica pentru o remediere efectiva - Metoda INPP.
 
Cercetarile facute atat in mod independent, cat si de catre institut in ultimii 30 de ani au aratat ca exista o legatura directa intre reflexele primare imatureperformanta academica scazuta si un grad mare de anxietate in viata adulta. A demonstrat de asemenea, ca un  program de remediere concentrat direct pe stimularea si integrarea reflexelor primare si posturale poate determina schimbari pozitive in aceste zone.
 
Ce sunt reflexele primare si posturale?
 
Reflexele primare se dezvolta intrauterin, sunt prezente la nastere la nou-nascutii la termen si sunt inhibate de catre centrii superiori ai creierului in dezvoltare, in primele sase luni de viata.
 
Reflexele posturale apar dupa nastere si au nevoie de pana la trei ani si jumatate pentru a se dezvolta pe deplin. Pana la varsta scolara a copilului, cel putin teoretic, reflexele posturale ar trebui sa fie dezvoltate, iar activitatea reflexelor primare ar trebui sa se fi incheiat complet.
 
Ce este imaturitatea neuromotorie?
 
Fiecare bebelus normal, nascut la termen (la 40 de saptamani de gestatie) este dotat cu o serie de reflexe primare pentru a-l ajuta sa supravietuiasca in primele saptamani si luni de viata.
De exemplu, daca o parte a gurii este usor atinsa, nou-nascutul isi va intoarce capul in directia stimulului si va deschide gura, cautand sau prinzand sanul; daca este introdus un deget in gura bebelusului, acesta va incepe instinctual sa suga, iar daca un obiect este asezat in palmele acestuia, il va prinde si nu ii va putea da drumul din propria dorinta. Reflexele sunt active in primele 6 luni de viata, insa din momentul nasterii, acestea intra intr-un proces de inhibare graduala determinata de centrii superiori ai creierului.
 
In timp ce reflexele primare sunt inhibate, isi fac aparitia reflexele posturale, acestea dezvoltandu-se pe deplin in aproximativ trei ani si jumatate.
 
Imaturitatea neuromotorie se descrie ca fiind prezenta continua a unui grup de reflexe primare la un copil in varsta de peste sase luni, alaturi de absenta sau dezvoltarea precara a reflexelor posturale peste varsta de trei ani si jumatate.
 
Simptome asociate cu imaturitatea neuromotorie:
 
  • Dificultatea de a sta nemiscat
  • Nevoie continua de miscare
  • Postura defectuoasa in special la masa si atunci cand lucreaza la birou
  • Dificultati de a se imbraca, de a inchide nasturii, a lega sireturile,
  • Dificultati in utilizarea tacamurilor
  • Probleme de scriere
  • Pensa digitala defectuoasa
  • Dificultati de citire
  • Pronuntie defectuoasa
  • Dificultati de a prinde o minge
  • Fie foarte bun la sport si evita activitatile de scris/citit, fie evita sportul
  • Controlul slab al emotiilor
  • Deprinderea mersului fie devreme (10 luni), fie tarziu (16 luni)
  • Deprinderea tarzie a limbajului oral
 
Prezenta sau absenta reflexelor primare sau posturale in anumite etape cheie ale dezvoltarii reprezinta argumentul pentru imaturitatea in functionarea sistemului nervos central si va influenta dezvoltarea si controlul posturii, echilibrului si a functiilor motorii.
 
 
Care este legatura dintre imaturitatea neuromotorie si dificultatile specifice de invatare?
 
Invatarea academica de succes se bazeaza pe o utilizare adecvata a abilitatilor motorii: cititul, de exemplu, implica dezvoltarea si controlul miscarilor fine ale ochilor pentru a transmite un flux ordonat de informatii secventiale catre creier; miscarile ochilor reprezinta o abilitate motorie. Pentru a sta nemiscat si a fi atent este nevoie de control postural, echilibru si orientare, pe langa implicarea centrilor cortexului responsabili de mentinerea atentiei; anumite aspecte ale matematicii solicita abilitatile spatiale si cooperarea dintre cele doua parti ale cortexului cerebral (emisfera stanga si cea dreapta) pentru rezolvarea problemelor intr-o maniera secventiala.
 
Tranzitia de la reflexul primar la cel postural in primii ani de viata este una graduala. Aceasta se intampla ca rezultat al maturizarii sistemului nervos central, dar este de asemenea si partial dependenta de mediul extern. Cu cat mediul ofera mai multe posibilitati de miscare pentru copil, cu atat reflexele primare se inhiba, iar cele posturale se dezvolta.

In primele luni de viata, actiunile reflexelor primare asigura pregatirea fizica rudimentara prin miscare in anumite momente ale dezvoltarii, inainte de maturizarea suficienta a cortexului si a conexiunilor acestuia pentru a organiza un raspuns controlat. Cu alte cuvinte, prin experimentarea reactiei sau a miscarii in cadrul actiunilor reflexe timpurii se dezvolta si se consolideaza caile neurologice. Treptat, miscarile involuntare, neghidate de copil, lasa locul miscarilor voite, voluntare si controlate. In momentul in care conexiunile dintre centrii superiori si cei inferiori sunt stabilite, reflexele primare sunt inhibate pentru a face loc sistemelor mult mai avansate ale miscarii voluntare si ale controlului postural.
 
Aplicarea Metodei INPP
 
Evaluarile clinice in care se foloseste Metoda INPP sunt efectuate in mod individual si folosesc un set de teste pentru a evalua:
 
  • Echilibrul static
  • Echilibrul dinamic
  • Semne usoare ale disfunctiei neurologice
  • Implicarea cerebeloasa
  • Dysdiadochokinesia (miscarile alternative rapide)
  • Reflexele primare
  • Reflexele posturale
  • Lateralitatea
  • Functiile oculomotorii
  • Perceptia vizuala
  • Scrisul si copierea
  • Testul  persoanei
  • Evaluarea audiometrica
Pentru evaluarea individuala este prescris de regula un program individual de exercitii create pentru a asigura pregatirea vestibularastimularea reflexelor si inhibarea acestora. Exercitiile trebuie realizate in fiecare zi pentru o perioada de aproximativ 12 luni. Profilul reflexelor se reevalueaza la fiecare sase-opt saptamani, iar programul de exercitii este ajustat in concordanta cu progresul.
 
Majoritatea exercitiilor se bazeaza pe modele de miscare infantila folosite in timpul primului an de viata, in perioada in care reflexele primare sunt in mod normal inhibate. La baza alegerii acestora sta  teoria replicarii a lui Peter Blythe, si anume: Este posibil sa ii dai creierului o a doua sansa de a inregistra modelele de miscare inhibitorii care ar fi trebuit create intr-o anumita etapa adecvata a dezvoltarii, sau sa fie repetata o anume etapa a dezvoltarii care este posibil sa fi fost omisa sau incompleta in timpul vietii intrauterine, in timpul nasterii sau al copilariei timpurii.
 
Toti nou-nascutii umani fac anumite miscari stereotipe in timpul primului an de viata. Aceste miscari contin antidotul natural la reflexul corespunzator acelei etape de dezvoltare, facilitand astfel inhibarea unui reflex primar pe de o parte, si aparitia implicita a unui reflex postural pe de alta parte.
 
Cei care aplica programul INPP sunt profesionisti care detin deja calificari profesionale relevante in domenii din sfera educatiei, medicinei sau psihologiei si care s-au specializat de asemenea, in aplicarea evaluarii diagnostice INPP si in programul de interventie de remediere.
 
Metoda INNP nu sustine ca ar oferi un tratament pentru vreun tip de disfunctie. Mai degraba, aceasta metoda isi propune sa imbunatateasca functiile si poate fi aplicata intr-o gama larga de dereglari. Desi programul INPP a fost folosit pentru a ajuta la reabilitarea in urma traumatismelor cerebrale, acesta a fost initial creat pentru a fi folosit in cazul copiilor si adultilor la care disfunctiile sunt evidente, dar la care nu a fost identificata nicio patologie.
 
Categoriile diagnostice in care simptomele au fost in mod considerabil imbunatatite in urma aplicarii metodei INPP includ:
 
  • Imaturitatea neuromotorie
  • Disfunctia coordonarii in dezvoltare / Dispraxia
  • Performanta educationala scazuta
  • Anumite simptome de perceptie motorie asociate cu dislexia
  • Aspecte motorii ale ADHD
  • Aspecte de perceptie motorie ale tulburarii Asperger
  • Fobia de scoala si mutismul selectiv
  • Agorafobie si tulburari de panica atunci cand disfunctiile vizual-perceptuale si vestibulare insotesc simptomele prezente.
 
Metoda INPP nu este destinata sa inlocuiasca examinarile neurologice standard si evaluarile psihologice sau educationale aplicate in mod obisnuit de catre un psiholog instruit, de catre specialisti in recuperare si profesionisti din domeniul medical sau din alte domenii.
 
Aceasta metoda ofera totusi un sistem unic cu care se pot evalua si remedia semne ale imaturitatii neuromotorii la copii si adulti, pentru care nicio alta cauza nu a fost depistata.