Mediul pregatit Montessori

Casa copiilor (3-6 ani) – Children’s house

In jurul varstei de 3 ani, membrii Comunitatii copiilor mici merg la Casa copiilor.
In Casa copiilor Montessori, cei mici sunt sprijiniti intr-un mod unic sa gandeasca singuri si sa faca lucruri in mod independent. Copiii de varste variate din acest grup sunt liberi sa-si conduca propriul proces de educare si invata repede sa respecte munca persoanelor din jurul lor.
Copiii invata sa aleaga liber dintre sutele de activitati din mediul pregatit cu mare atentie. Cei mici devin experti in a-si ghida propria educare si a inainta singuri spre descoperirea lumii inconjuratoare.
 
Comunitatea cu copii de varste variate
Copiii mai mici sunt inspirati de cei putin mai mari, in vreme ce copiii mai mari isi confirma cunostintele si responsabilitatile prin sprijinul oferit celorlalti. Astfel se creeaza un spirit natural de cooperare si de contribuire, toate acestea consolidandu-se prin experientele zilnice.
Copiii isi aleg in mod liber activitatile in care abilitatile si provocarile sunt stans legate. Aceasta este o ocazie pentru copii de a se concentra si de a-i determina sa-si creeze o armonie de grup surprinzatoare. Pe masura ce abilitatile se dezvolta, la fel trebuie sa se intample si cu provocarile si astfel se creeaza alti numerosi pasi in procesul de educatie.
 
Activitatile alese in mod liber
Experienta unui copil in explorarea formelor si in jocurile de limbaj conduce in mod natural la invatarea fiecarei litere in parte. Literele se combina in cuvinte, iar de aici mai este doar un pas pana la exprimarea propriilor mesaje si la citirea acestora. Cuvintele conduc catre procesul captivant de a crea si de a citi mesaje, povesti, cantece sau chiar „notite de studiu.” Aceasta pasiune pentru citit impletita cu abilitatea tehnica de a citi in mod real se numeste citire completa.
 De asemenea, activitatile de transfer pe care un copil de 2 ani le face cu mare atentie se transforma mai tarziu in abilitatea copilului de 3 ani de a face comparatii precise ale cantitatilor, in functie de vascozitate, greutate sau lungime. Copilul isi doreste sa afle „Cat masoara?” si astfel ajunge ca la varsta de 4 ani sa conecteze cantitatile cu numeralele, iar la 5 ani sa fie capabil sa utilizeze materiale care ii permit sa faca adunari, scaderi, inmultiri si impartiri cu numere de patru cifre si cu zambete largi. Iar la 6 ani, copilul face operatii matematice cu milioane si cu numerale mai mari. Si de asemenea, iubeste matematica:).
 
O educatie adaptata nevoilor copiilor
Copiii urmeaza etape similare si in domeniul muzicii, geografiei, artei, stiintei, botanicii sau zoologiei. Aceste etape ii conduc de la simplu la complex, de la intelegerea intregului inainte de a explora partile componente si se desfasoara intr-un ritm dictat de dezvoltarea copilului si in directiile in care se deplaseaza punctele lui de interes.
Copiii la aceste varste au o pornire innascuta de a descoperi lumea din jurul lor, de a o intelege si de a-si crea una proprie.
Despre copiii in varsta de 6 ani, care au parcurs 3-4 ani in Casa copiilor, se pot spune urmatoarele lucruri:
Stiu ca trebuie sa-si aduca propria contributie la starea de bine a lumii.
Sunt pasionati sa descopere si mai multe lucruri despre lumea lor.
Pot rezolva problemele pe care le intampina.
Sunt respectuosi, dar nu supusi.