Ce înseamnă educația Montessori

 

Numele de Montessori nu are franciză nicăieri în lume, așa cum are McDonalds sau Samsung. Ceea ce înseamnă că orice instituție se poate numi Montessori, fără să ofere neapărat educație Montessori autentică. Există în România școli care poartă numele Maria Montessori (tot așa cum alte școli poartă numele de Mihail Sadoveanu), fără să urmeze curriculumul Montessori sau principiile specifice acestei abordări. În special pentru părinții care vor să-și înscrie copiii la o grădiniță/școală Montessori autentică, acesta poate fi un lucru deopotrivă frustrant și derutant.

Iată care sunt reperele de baza în recunoașterea autenticității educației Montessori:  

Educatorul/învățătorul Montessori are training specializat sau este în curs de specializare pentru nivelul de vârstă al copiilor cu care lucrează (de exemplu, dacă a finalizat curs de 3-6 ani, va lucra în clasa de copii de 3-6 ani). Pentru a vizualiza lista de educatori/învățători Români, absolvenți de cursuri AMI, puteți accesa pagină dedicată acestora pe site-ul MIB.

  1. Clasele multi-vârstă. Un element de specificitate pentru educația Montessori autentică îl constituie gruparea copiilor pe trei nivele de vârstă în aceeași clasă, astfel că avem:
  • grupe de copii între 3 și 6 ani în aceeași clasă
  • grupe de copii între 6-9 ani, respectiv 9-12 ani sau grupe de 6-12 ani

Acest mod de a-i grupa pe copii implică faptul că o clasă Montessori se construiește în trei ani: în primul an clasa începe cu copii de 3-4 ani, în al doilea an se adaugă proporțional un alt grup de copii de 3-4 ani (copiii din anul anterior au acum 4-5 ani), iar în al treilea an se adaugă încă o treime cu vârstă între 3 și 4 ani. În același mod se construiesc și grupele de 6-9 și 9-12, iar clasele de 6-12 se construiesc în 6 ani. Echilibrul proporțional al vârstelor este unul din elementele de succes ale unei clase Montessori. Grupurile multi-vârstă sunt spații unde se întâmplă dezvoltarea socială și academică propice pentru că cei mici învață de la cei mari, iar cei mari oferă ajutor și sunt modele pentru cei mici, așa cum se întâmplă, de fapt, în mod natural și în viața reală.  Copiii de până în 3 ani sunt grupați în nemergători (2 luni -12/15 luni) și respectiv mergători (12/15 luni – 3 ani) pe criterii de siguranță și de calitate a îngrijirii.

  1. Ciclul de lucru neîntrerupt este un element specific Montessori prin care acordăm copilului suficient timp să lucreze și să se odihnească. Când lucrează, copilul manipulează materiale, repetă, problematizează, explorează, găsește soluții în ritm propriu, construind în acest fel propriul edificiu solid de cunoștințe.  În acest interval de timp copiii sunt liberi să-și aleagă activități în cadrul spațiului de lucru și să le realizeze fără să fie întrerupți de activități opționale incluse în programul instituției. Lungimea ciclului de lucru diferă în funcție de nivelul de vârstă al clasei de copii, astfel:
  • pentru toddlers (1.5 – 3 ani) – în jur de 2 ore de dimineață
  • pentru nivelul 3-6 ani – 3 ore dimineață și eventual ciclu de lucru de după-amiază
  • pentru nivelul 6-9 și 9-12 sau 6-12 – 3 ore dimineața, plus ciclul de lucru de după-amiază
  1. Abordarea individualizată. Un program Montessori autentic susține dezvoltarea individuală a copilului. Educatorul/ învățătorul planifică activități pentru fiecare copil în parte, în funcție de nivelul de dezvoltare al acestuia și de interesul specific al fiecărui copil. În acest fel dezvoltarea copilului ca întreg devine scopul principal al educației din clasa Montessori. Până în jurul vârstei de 5 ani copiii aleg în mod natural să lucreze singuri, de aceea, până la această vârstă și prezentările de materiale sunt mai mult individuale. La școală copiii sunt atrași de lucrul în grup, de aceea în mod natural prezentările se fac în principal în grupuri mici, mai ales în funcție de nivelul de cunoștințe, nu neapărat în funcție de vârstă (adică, de exemplu, un copil de 6 ani care este pasionat  și avansat la geografie poate lucra un proiect pe această tema cu un copil de 8 ani). Curriculum-ul Montessori însușit în timpul cursului de formare și curriculum-ul Montessori aprobat de Ministerul Educației sunt sursele principale de inspirație pentru educatorul/învățătorul Montessori în lucrul cu copiii.
  2. Materiale Montessori specifice și complete, adecvate nivelului de vârstă și de dezvoltare al copiilor din clasa respectivă. Materialele sunt aranjate pe raft la nivelul și la dispoziția copiilor, au un scop inteligent și sunt confecționate din materiale de calitate.  Frumusețea, calitatea, cantitatea și autenticitatea materialelor, precum și spațiul luminos și necongestionat sunt indicii ale unui mediu Montessori bine gândit și armonios.
  3. Libertate și limite. Într-o clasă Montessori copiii au libertatea de a se mișca, de a alege activitatea, de a interacționa cu colegii, în măsura în care respectul pentru sine, pentru ceilalți și pentru mediu este menținut. Cu alte cuvinte, i se dă copilului atâta libertate cât îi este de folos ca el să crească armonios și să își folosească energia în mod pozitiv. În mediul Montessori copiii nu sunt lăsați să facă absolut tot ceea ce vor, la voia întâmplării, așa cum în mod eronat este uneori înțeleasă educația Montessori, ci sunt ghidați să acționeze în mod inteligent, în limite clar stabilite, pentru folosul lui și al celorlalți.

Acest text este preluat de pe website-ul Institutului Montessori București.