Întrebări frecvente

La școala Echilibria predarea se face în limba română. De altfel, aproximativ toți copiii  vin din familii în care limba maternă este româna.

Contactul cu limba străină, engleza în cazul nostru, începe din grupele de grădiniță, atât la 0-3 cât și la 3-6 ani. Considerăm că expunerea timpurie creează o ușurință cu care copiii vor înțelege și vor vorbi acea limbă, precum și o bază pentru studiul extins al acesteia.

La nivelul elementar (primar) elevii încep studiul în manieră mai structurată, fiind împărțiți în grupe de 4-5 copii, se lucrează cu caiete speciale, pot continua studiul în clasă și/sau acasă. Materialele pentru studiul limbii engleze sunt la dispoziția lui în mediul clasei.

În general, în jurul vârstei de 7-8 ani, copiii încep să înțeleagă motivatia pentru a studia o limbă străină. Au aceste momente de conștientizare în special când se află în preajma persoanelor care nu vorbesc limba lor, în special când merg în vizită/vacanțe în alte țări. Realizează că pentru a comanda mâncare de exemplu, e nevoie să te poți exprima în altă limbă, sau, mai ales când vrei să legi prietenii cu alți copii din exteriorul țării.  Odată reveniți în mediul familiar, înconjurați de vorbitori de limba română, copiii nu mai văd sensul, li se pare absurd să vorbească în altă limbă. De aici și dificultățile de a-i determina să vorbească cu părinții în engleză. Lipsește motivația, de ce să vorbesc în altă limbă când mama/tata mă înțeleg oricum.

 

La Echilibria scopul nostru principal este să asigurăm educație Montessori autentică, să pregătim copiii pentru viață, să deprindă abilități pentru a se adapta la orice cultură și situație de viață. Un profesor de engleză  ce  folosește o anumită metodă de la care nu se abate poate funcționa după programul de școală, de la ora 16:00. În timpul de lucru, atât cel de dimineață cât și cel după amiază, este absolut necesar ca profesorul de engleză să respecte concentrarea copiilor, să nu-i întrerupă din activitățile de la materiale. E nevoie să se adapteze la pedagogia Montessori și în niciun caz să rămână fixat în anumite metode de predare, oricât de testate ar fi acestea.

Pe lângă predarea formală, cea în grupe mici, copiii au ocazia să audă și să exerseze conversația în limba engleză în contexte reale de viață: în timpul mesei de prânz, la spălat pe dinți, în hol când se pregătesc să intre sau să iasă în clasă/curte, în activitățile libere de afară.

Atât la nivelul 0-3 ani cât și la 3-6 ani prezentările sunt individuale, educatorul se adresează unui singur copil pe rand.  Se întâmplă ca un coleg sau mai mulți să-și dorească să observe și acest lucru este în regulă și acceptat dacă și copilul ce primește prezentarea se simte confortabil.  În timp ce educatorul face prezentarea (acestea durează maxim 10-15 minute, dar poate dura și 2-3 minute) ceilalți copii fie lucrează individual cu plenitudinea de materiale cunoscute, fie desfășoară activități în grupuri mici cu asistenții de la clasă (exerciții de limbaj de cele mai multe ori sau exerciții de grație și curtoazie).

De cele mai multe ori, creativitatea este considerată ca fiind sinonimă cu reveria, fantezia, imaginația. Acestea oricum există în fiecare copil. Pentru a fi creativ cu adevărat, trăsătură pe care o vedem foarte evidentă și bine dezvoltată la copiii mai mari, e necesar să aibă dezvoltate curiozitatea, interesul, deschiderea către nou, gândirea critică. Implică de asemenea și trăsături de personalitate precum independența, încredere în sine, acceptarea situațiilor cu grad mai mare de ambiguitate. Iar toate acestea sunt dezvoltate în mediul Montessori prin toate activitățile  existente. Nu poți spune că esti creativ cu adevarat înainte de-a cunoaște scopul, modul clar și concret în care se folosește un anumit obiect.

Comunitatea în sine implică dezvoltarea capacității de-a folosi împreună un spațiu și a împărți resursele existente. Activitățile sunt individuale pentru că până în jur de 6 ani copiii sunt preocupați să se construiască; socializarea adevărată, cea în care exista schimbul de idei apare in jurul vârstei de 6 ani. Până atunci, copiii petrec timp împreună, dar la o observare mai atentă ne dăm seama că fiecare e preocupat de activitatea proprie. În mediul Montessori există activități de grup, numite Circle time la care participă de obicei toți copiii. Fie se cântă împreună, se transmit mesaje de la educatori către copii sau între copii, povestim despre anumite evenimente, prezentăm o carte, studiem un anumit obiect adus de acasa de un copil. În cadrul acestor activități copiii sunt încurajați să se exprime, fără însă a fi presați.

De asemenea, copiii mai petrec timp laolaltă jucându-se în curte și la ora de sport, dar și în alte circumstanțe ce decurg firesc din activititățile dintr-o grădiniță.

Se întâmplă frecvent ca după perioada de acomodare la grădinită, cei mici să nu-și dorească să plece acasă la finalul programului ales de părinți. De cele mai multe ori, vor să mai petreacă timp alături de colegii lor inscriși la programele mai lungi. Într-o comunitate în care avem responsabilitate pentru  buna funcționare a unui grup de copii, acest lucru nu este cel mai de dorit. Unii copii sunt frustrați și necăjiți de prezența altor părinți în curtea grădiniței, nu înțeleg de ce părinții lor nu ajung mai devreme. Alteori se întâmplă să fie activități opționale la care copiii nu doresc să mai meargă tocmai pentru a mai petrece timp cu colegul ce-ar trebui să plece acasă.

În plus, întârzierile de la finalul programului atrag după sine prelungirea programului educatorilor. Aceștia au nevoie sa ajungă acasă la timp pentru a se putea odihni și pregăti pentru a doua zi de lucru.

Respectarea unui program, a orelor de venire sau plecare nu reprezintă o traumă pentru copii, face parte din adaptarea la viață.  Pentru buna funcționare a societății în care trăim, avem nevoie să respectăm anumite reguli: de exemplu, programarea la medic este la o anumită oră, petrecerile la locurile de joaca încep și se termină respectând un program clar, etc.

Da, copiii ies afară în fiecare zi, pe orice fel de vreme. Copiii înscriși la grupele 0-3 ani ies afară în jur de 10:30 , până la 12:00 când intră în clasă pentru masa de prânz, iar copiii de la grupele 3-6 ies afară în jurul orei 11:00. Tot la 11:00 ies în pauză și copiii înscriși la școală. De cele mai multe ori este joacă liberă, sub supravegherea adulților de la clasă.

Pe baza experienţei clinice de 40-50 de ani a institutelor renumite în lume pentru rezultatele pozitive în tratarea cu succes a multor boli (inclusiv cele degenerative) apariția de răceli, gripă, dureri de urechi, astm, amigdalită, alergii și slăbiciune generală a sistemului imunitar este sem­nificativ mai mică pentru copiii cu o dietă vegetariană, cu peste 80% hrană vie. 

Vorbim despre o dietă vegană, holistică, știin­țifică, suplimentată, cu hrană vie, care asigură un nivel superior de pu­tere nutritivă. 

 

Cercetatorii de la Harvard au declarat că este dificil pentru un vegan să sufere de o deficiență de proteine, dacă evită excesul de fructe și dulciuri, lucru recomandat de către un regim alimentar inte­ligent și științific. The Lancet, un jurnal medical britanic de renume, a declarat că proteinele vegetale nu mai sunt considerate de clasă inferioară; proteinele vegetale sunt, de fapt, mai sigure și mai sănătoase decât prote­inele din carne și este mai puțin probabil să provoace rezistență la insulină.

Dacă cineva are tendința de a mânca alimente nesănătoase, el va avea un regim alimentar inadecvat fie că este vegetarian, vegan sau omnivor. Dar este practic imposibil să nu consume suficiente proteine dacă manancă suficiente alimente sănătoase, naturale, integrale, nerafinate.

Înainte cu cel mult o lună înainte de  data stabilită pentru începerea grădiniței, educatorul contactează părinții și le detaliază procesul de acomodare și toate etapele premergătoare. Cu două săptămâni înainte, copilul însoțit de un părinte vine în vizită la grădiniță. Pe parcursul vizitei este însoțit de părinte, cu mențiunea că acesta nu poate intra în clasă, ci rămâne pe hol. Este foarte dificil de înțeles de către un copil mic, de ce la vizită poate intra mama în clasă, iar apoi după ce vine la grădiniță constant nu mai poate intra.  Aceste vizite ajută copiii să se familiarizeze cu mediul grădinței, cunosc colegii și adulții cu care vor interacționa. În săptămâna de dinainte de începerea grădinței părinții primesc educatorul în vizită acasă. Este important și confortabil pentru copil să vadă că educatorul este apropiat de familie, sporind astfel încrederea în el.

În primele zile la grădiniță rugăm părinții să rămână în apropiere pentru a ajunge cât mai repede în caz că educatorul îi contactează. În general, copiii plâng și noi considerăm că este o reacție absolut normală pe care o așteptăm, o încurajăm și știm cum s-o gestionăm. Nu ne dorim însă ca prima experiență la gradiniță să fie una negativă, astfel încât nu vom insista foarte mult ca cei mici să rămână dacă plâng și vom ruga părinții să vină să-i ia acasă. Acest lucru se întâmplă în primele zile, așteptarea noastră este ca până în ultima zi a primei săptămâna cel mic să rămână inclusiv la masa de prânz.

Pentru prima lună la grădiniță recomandăm programul scurt, până la ora 13:00, urmând ca apoi să facem tranziția către programul normal ce include somnul de prânz.

Știm cât de crescută poate fi anxietatea părinților astfel încât educatorii și personalul EME este disponibil pentru a vă consilia și sprijini în acest demers.