Se vehiculează ideea că la școala Montessori nu se dau teme pentru acasă și uneori acest lucru pare a fi în defavoarea copilului. Adevărul este că de fapt copiii de la școala noastră primesc teme pentru acasă. Nu au neapărat forma unor fișe de lucru sau pagini cu exerciții din manual pentru a fi rezolvate la sfârșitul zilei, dar sunt sub forma unor proiecte, teme de cercetare, întrebări ce necesită un răspuns etc. Așa că e posibil ca adulții să nu recunoască multiplele forme ale temelor unei școli Montessori.

De exemplu, în vacanța intersemestrială, copiii au pregătit proiecte cu tematică aleasă de ei. În vacanța de primăvară, copiii au pregătit acasă prezentarea unei țări, cu altă ocazie, copiii au căutat informații despre inelele din trunchiul copacului, iar altădată ei au avut ca proiect să afle motivul pentru care se schimbă ora și care sunt acele țări care nu fac acest lucru.

Mai jos sunt enumerate câteva din activitățile variate pe care le putem desemna ca teme pentru vacanța de vară pentru elevii școlii noastre. Ne dorim să parcurgeți această lista împreună cu cei mici și să planificați includerea acestora în programul familiei pe perioada vacanței, cel puțin. Este necesar să fim atenți să nu supraîncărcăm programul celor mici și să le acordăm suficient timp pentru joacă liberă și pentru visat cu ochii deschiși.

Găsiți mai jos o listă de posibile teme pentru școlari pentru perioada verii și nu numai:

1. Să citească pentru o jumătate de oră în fiecare seară

2. Să le fie citite cu voce tare de către părinți povești sau poezii

3. Să scrie un jurnal cu activitățile zilnice

4. Să scrie scrisori prietenilor sau rudelor și să meargă la poștă pentru a le expedia

5. Să memoreze noțiuni de matematică

6. Să lucreze contra timp, cu ajutorul unui cronometru

7. Să caute în dicționar neologisme, să le înțeleagă sensul și să le exerseze pronunția

8. Să meargă la biblioteca publică cu regularitate și să verifice ce cărți există despre subiecte variate – natură, istorie sau biografii

9. Să aibă grijă de lucrurile personale, să-și facă patul în fiecare seară și dimineață

10. Să participe la pregătirea meselor și la curățenia zilnică

11. Să-și amenajeze o mică grădină, fie în curte, fie în jardiniere

12. Să ajute la planificările făcute în familie, la alcătuirea listelor de cumpărături

13. Să viziteze muzee de artă, concerte, spectacole, teatru

14. Să facă drumeții, iar apoi să scrie sau să deseneze lucrurile observate de-a lungul traseului

15. Să se plimbe cu bicicleta

16. Să viziteze peșteri, să coboare cu coarda sau să facă scufundări

17. Să facă integrame sau puzzle-uri

18. Să colecționeze timbre sau monede

19. Să organizeze acțiuni de reciclare în cartier

20. Să coasă, să croșeteze, să brodeze, să lucreze la gherghef

Copiii învață prin practică. Ei vor și au nevoie să participe, în mod activ, în toate zonele vieții de familie și ale vieții în general, își doresc să facă parte din grupuri și sunt destul de capabili să primească responsabilități.

Educația Montessori este continuă. Așadar, este important ca toți copiii să aibă oportunitatea continuă, acasă, de a-și asuma responsabilitatea, de a suporta consecințele naturale, de a-și organiza timpul și de a alege activități în mod înțelept, dintr-o selecție pregătită cu atenție. Copilul are nevoie de un mediu pregătit acasă, într-o măsură asemenea sau chiar mai mare decât la școală.

Ada Iliescu, Învățător 6-12 ani