“Marile descoperiri și înțelegeri ale adevărurilor se fac cu ajutorul concentrării. Întrebări precum: “Se cere acest subiect la examen?“ sau “De ce trebuie să învățăm despre așa ceva?” devin irelevante atunci când copilul știe deja motivul pentru care învață despre ceva. Este evident pentru el scopul pentru care face ceva. El însuși poate face anumite conexiuni între diferite idei, materii, materiale. Acestea au logică pentru ei și prin urmare le mențîn interesul treaz. Câteodată copilul face anumite conexiuni care nu sunt atât de evidente pentru adult. Când copiii mei erau mici și au început să se prefacă cum că ar vorbi la telefon, ei niciodată nu au folosit obiecte precum o banană, așa cum mă așteptăm eu. Nu, ei au ales un mic calculator sau ceva mic și plat. Am realizat că – în această epoca tehnologică – această este singură asociere pe care ei au avut-o pentru un telefon. Această conexiune dintre această formă și un telefon are logică pentru ei, nu pentru mine.
Calea prin care un elev ajunge să înțeleagă un anumit concept, cel mai probabil va fi diferită decât cea planificată în programă. Fiecare persoană gândește diferit, iar atunci când un student descoperă și învață ceva ce îl interesează, este evident că acest lucru va rămâne în memoria copilului.”
Trevor Eislerr
Montessori Madness
Exemplu de la clasă: Am întrebat un copil cât fac 8+5. El mi-a răspuns repede: 13. L-am întrebat cum a știut răspunsul așa repede. El a spus: “Păi simplu: iau 2 de la 5, ca să fac 10 cu 8, apoi îmi rămân trei și 10 + 3 = 13.”
“Concentration is the key that opens up to the child the latent treasures within him. Aș the scattered elements of his personality come together, order begins to take the place of disorder, and the work of self-construction, which had been interrupted, is now taken up again, aș nature had intended all along.”
Standing, E.M. (1998 edition) Maria Montessori. Her Life and Work, p.174, Chap X.