Timpul petrecut de către copii în aer liber și activitățile acestora în natură nu înseamnă doar distracție și jocuri, ci reprezintă o componentă foarte importantă în creșterea și dezvoltarea creierului, a corpului și a intelectului. Studiile asupra modului în care copiii învață au dovedit că aceștia își îmbogățesc cunoștințele prin experimentare, prin intermediul jocurilor, al explorării și descoperirii mediului înconjurător. Activitățile în aer liber au efecte deosebite asupra dezvoltării motricitățîi fine și grosiere a copiilor, îi ajută să-și însușească o varietate de cunoștințe și de asemenea, ii determina să învețe să-și asume riscuri, să-și depășească limitele și să-și urmeze curiozitatea și imaginația în a descoperi și experimenta lucruri noi.
Mare parte dintre adulții de astăzi își amintesc cum li se sugera când erau copii să iasă afară și să-și găsească ceva de făcut. În prezent, mai ales în cadrul unităților de învățământ, copiilor li se spune din ce în ce mai puțin să iasă afară și sunt încurajați să rămână în clase și să studieze mai mult. Pauzele dintre ore sunt neglijate și redirecționate spre concentrarea pe rezultate mai bune la teste și evaluări. Însă problema cu acest studiu suplimentar este că nevoia de odihnă mentală a copilului este trecută cu vederea. Pauza dintre ore trebuie să ofere copiilor posibilitatea de a se angrena într-o joacă nestructurată și fără a fi direcționată de către un adult, ci doar supravegheată de acesta.
Acest timp petrecut în aer liber trebuie să reprezinte o oportunitate pentru copii de a se juca liber, de a se gândi la orice își doresc ei să se gândească. Acest tip de gândire liberă le permite copiilor să-și folosească creierul așa cum vor ei, concentrându-se pe lucruri la alegere, fără constrângerea parametrilor unei lecții sau ai unui manual. Numeroase studii au demonstrat că joaca activă în aer liber duce la îmbunătățirea memoriei și implicit a performanțelor academice, la maximizarea atenției și concentrării asupra temelor de studiu și bineînțeles, are multe alte beneficii pe plan fizic, socio-emoțional și mental. Studiile științifice asupra creierului uman au dovedit o strânsă legătură între activitatea fizică și dezvoltarea conexiunilor cerebrale.
Există foarte multe argumente din domeniul cercetării activității și funcționarii cerebrale, care vin să dovedească importanța crucială pe care o dețin joaca și timpul petrecut în aer liber pentru copii, iar dintre acestea se pot enumera:
- Creșterea fluxului de sânge către creier, sânge care livrează oxigenul și glucoză necesare creierului pentru o funcționare optimă și pentru concentrarea mentală;
- Dezvoltarea capacității de ramificare a celulelor cerebrale și a comunicării dintre acestea, ceea ce determina o deschidere mai mare a copilului spre cunoaștere și învățare;
- Determinarea formării de noi celule într-o zona a creierului numită girusul dentat de care depind memoria și dezvoltarea acesteia;
- Îmbunătățește abilitatea de a învață;
- Influențarea creșterii ganglionilor bazali, o parte foarte importantă a creierului care coordonează menținerea atenției și controlul funcțiilor, al acțiunilor și al gândurilor;
- Întărește sistemul vestibular care determina vigilența mentală și o bună orientare în spațiu. Aceste calități contribuie printre altele, și la crearea bazei pentru învățarea cititului și a altor abilități academice.
De asemenea, în timpul jocurilor în aer liber copiii sunt foarte activi din punct de vedere al mișcării fizice și își dezvoltă cu ușurință diverse abilități cognitive, emoționale și sociale, de vreme ce pot interacționa cu ceilalți copii după cum își doresc. La locul de joacă, copiii experimentează diverse roluri, precum cel al liderului sau al coechipierului, se învață unii pe alții diferite jocuri, își așteaptă rândul sau găsesc soluții pentru situații variate. Având posibilitatea de a alege liber, copiii învață să negocieze și să rezolve conflicte cu scopul de a-și continuă cât mai repede jocurile. Astfel, copiii devin mai independenți, ceea ce se reflectă și în modul de a studia, dobândesc dorința de a-și rezolva singuri problemele și își dezvoltă într-o foarte mare măsură creativitatea.
Joaca și timpul petrecut în aer liber le dau copiilor ocazia să învețe foarte multe lucruri despre lumea înconjurătoare. Multe dintre aceste lucruri pot fi învățate și din diverse cărți, manuale, atlase, documentare sau alte surse, însă cunoașterea lor directă, în aer liber, are o eficientă aparte, plus că este și mult mai distractivă! Joaca afară, în natură, reprezintă o oportunitate pentru copii de a învață matematică și științe, de a-și îmbogăți vocabularul, de a dobândi cunoștințe despre ecologie, botanică și zoologie și de a experimenta diferite activități practice precum grădinăritul, creșterea animalelor sau construirea cu diverse materiale.
Condițiile propice pentru activitățile și jocurile în aer liber făcute de către copii por fi create atât în familie, acasă, cât și în cadrul școlii. Este nevoie de timp acordat special pentru acestea, de un spațiu potrivit, fie că este vorba de o curte, de un parc sau de un luminiș într-o pădure, și de câteva idei simple, dar interesante, precum:
- Mersul la săniuș, o activitate care activează sistemul vestibular sau de echilibru;
- Alergarea, săritul corzii, dansul sau jocurile cu mingea;
- Drumețiile sau plimbările cu bicicleta;
- Crearea unei grădini și cultivarea plantelor;
- Construirea de forturi sau căsuțe cu materiale din natură.
Prin joacă în aer liber, copilul dobândește într-o manieră foarte eficientă o multitudine de cunoștințe fundamentale despre lumea înconjurătoare și modul de funcționare al acesteia. Înțelege și are posibilitatea de a-și aminti cu ușurință ceea ce a învățat din aceste experiențe în natură, datorită faptului că însușirea de informații s-a realizat în mod concret și cu o importantă însemnătate personală, prin conectarea directă cu natura și prin experiențele individuale trăite de către copil.
Traducere și adaptare după The Importance of Outdoor Play and Its Impact on Brain Development In Children – Child and Family Development Center