Observăm că în practica noastră cum educația în comunitatea Montessori și mediul de acasă se pot potența reciproc, dacă părinții au deschiderea să ofere suportul corect necesar copiilor lor. În acest sens cred că articolul Donnei Bryant Goertz, fondator de școală Montessori acum mai bine de 40 de ani, este foarte relevant.

“De-a lungul anilor, am fost uimită deseori de preocuparea exprimată ocazional de către părinți cum că o clasa Montessori nu ar reprezenta lumea „reală”, în modul în care o face o clasă tradițională. Dezaprob cu tărie această interpretare și consider că este doar un eșec în a observa în mod obiectiv și de a face comparații în mod corect. Se poate spune că în clasa noastră există o lume mai bună, însă nicidecum una mai prejos decât cea reală.

Lumea ireală?

Tocmai clasa tradițională este cea „ireală”, după considerentele mele. Este ireal și nenatural că elevii să fie împiedicați să colaboreze în muncă lor, să se pretindă de la aceștia să își dezvolte abilitățile academice simultan, să li se ceară să își pună pe pauză problemele emoționale, să le fie negată alegerea în ceea ce privește materiile studiate, inițierea, durata și ordinea activităților de-a lungul perioadei de studiu, de-a lungul unor zile și săptămâni întregi.

Mi se pare ireal că în școlile tradiționale, se pretinde că o întreagă clasa de copii să se comporte în fiecare zi, toți în același fel molcom, greoi și obedient fără loc de discuție, precum s-ar purta copiii sub tratament pentru devieri de comportament, pentru ca școală să-și poată atinge scopurile academice și a putea relaționa cu adulții sau cu alți copii. Îmi pare nerealist că acei copii care se disting pe sine în atâtea feluri, unii recunoscându-se a fi excentrici, alții poate atipici, alții poate un pic ciudați și care au nevoie de îndrumarea sensibilă și pricepută a unor adulți talentați și experimentați, sunt în schimb etichetați și tratați că fiind „copiii problema”, fie prin plasarea în clase speciale, fie prin testarea anomaliilor sau prin recomandarea unui tratament medicamentos. În acest mod, se pierd unii dintre „cei mai străluciți și mai buni”, care ar putea excela în moduri neașteptate și greu de recunoscut. Singurele diferențe acceptate sunt acelea care depășesc standardele înguste. Iar această accelerare lineară și lipsită de imaginație este lăudată că fiind excelență! Pentru mine, această situație lipsită de bucurie și de inspirație nu reprezintă lumea reală.

Cerințele Lumii Noastre Reale

Lumea reală pentru mine este clasa noastră aparent în dezordine, zgomotoasă și nepredictibilă, în care copilul docil, liniștit și centrat pe adult încearcă să anticipeze ce și-ar dori adultul ca el să facă mai departe, și în schimb primește sprijinul nostru atent, abilitat și sensibil pentru a explora de fapt ceea ce el însuși și-ar dori să facă mai departe.

Pentru mine, lumea reală este clasa noastră organizată, structurată, complet și costisitor echipată, în care copiii au ocazia practică și productivă de a lua inițiativa, de a conduce activitatea, de a-și exercita independența, de a-și rezolva problemele sociale și de a explora teritoriul academic și intelectual cu întreaga energie generată de propria alegere și motivație interioară. Pentru mine lumea reală este acea structură socială care dă putere grupului de a acorda fiecărui membru al sau, atât larghețea, cât și limitele necesare de a se vindeca pe sine atunci când simte îngrădirea conformării, de a se anima pe sine atunci când se simte fără energie, de a-și cultivă interesul care îi lipsește, de a-și asuma provocări atunci când are tangențe cu exprimarea veselă și autodezvoltarea creativă a celorlați.

Elementele Esențiale

Este amuzant să aud că bunătatea și amabilitatea copiilor din clasele noastre, exercitarea liberei alegeri a acestora în studiul lor, ajutorul acordat reciproc, munca depusă pentru bucuria și satisfacția proprie sunt judecate de către unii a fi „ireale” și în unele moduri chiar a fi o pregătire necorespunzătoare pentru „lumea reală”. Unii consideră că nu este valid ca cei mici să învețe fără să sufere. Sună de parcă suferința ar fi scopul, iar educarea doar vehiculul către aceasta. Școlile care au ca rezultat copii fericiți par a fi suspecte.

Plictiseala Esențială?

Acea veche, tradițională și obișnuită frică de școală pare să fie considerată un element esențial al curriculei. Și să nu uităm de plictiseală. Există aceia care nu pot accepta rezultate ridicate ale performațelor care vin fără zile plictisitoare de lucru la fișele de studiu și fără nopți de teme lipsite de viață. Iar rezultatele slabe la învățătură sunt întotdeauna mai ușor de acceptat pentru unii dacă există suficiente dovezi (scrise eventual) precum copilul a tocat mărunt lecția pe care o disprețuiește sau pe care nu o înțelege, astfel încât stima lui de sine și interesul pentru studiu să ajungă să fie amandouă mai joase chiar decât rezultatele la învățătură.

Pentru Fiecare Copil

Lumea reală a clasei Montessori stimulează copilul pentru a tinde să evolueze, determină copilul să riște mai mult, îi da acestuia putere să lupte mai din greu și încurajează copilul să dea tot ce are mai bun pentru sine și pentru ceilalți. Clasa Montessori este o lume reală pentru fiecare copil; pentru unicitatea fiecărui copil, pentru excentricitatea fiecărui copil, pentru stilul de învățare al fiecăruia, pentru slăbiciunile și puterile fiecăruia.

Pentru Fiecare Părinte?

Clasa Montessori este adecvată oricărui copil, însă este posibil să nu fie pentru fiecare părinte, deoarece solicită părintelui o încredere profundă în pornirea copilului către studiu și o acceptare a faptului că fiecare copil are propriul său stil de învățare. Este necesară o înțelegere profundă a efectelor pozitive ale unui mediu bogat și echilibrat; este necesară dedicarea unei relații bazate pe respect; este de asemenea, necesară asigurarea unui mediu complementar acasă și a unor valori de familie; e nevoie de o investiție în sprijinul independenței; și este nevoie de încredere acordată unei autorități din afara familiei.

Parteneriatul

Pentru copiii ai căror părinți sunt dispuși să formeze un parteneriat cu școală, clasa Montessori oferă o viață și o educație în prezent pentru viitor, ambele fiind exponențial mai reale în moduri nenumărate și indescriptibile. Acest lucru presupune multe din partea unui părinte. De asemenea, presupune multe și din partea școlii și a educatorilor. Este bucuria și plăcerea noastră de a oferi toate acestea dvs. și copilului dvs. Însă noi știm și apreciem că doar parteneriatul nostru cu dvs. va face toate acestea posibile și de asemenea, face ca muncă noastră să fie plină de satisfacții.“

Donna Bryant Goertz, Fondator Austin Montessori School