Comunitatea copiilor mici oferă acestora oportunitatea unei adaptări blânde la viața socială din afară familiei. Reprezintă primul pas în cadrul comunității Montessori.
În fiecare dimineață, se formează un grup restrâns de 12 copii, cu vârste cuprinse între 16 luni și 3 ani, copii care participă împreună la activități din viață de zi cu zi, dezvoltându-și abilitățile și îndependența în mod treptat.
O fundație solidă
În primii ani de viață, copiii își conturează elementele fundamentale ale personalității și caracterului lor, mentalitatea și atitudinile pe care le vor purta cu sine înspre maturitate.
În cadrul Comunității copiilor mici, aceștia învață să ia decizii, să persevereze, să-și dezvolte autodisciplina, să experimenteze succesul și să ia în considerare nevoile celorlalți. Aceste calități nu le sunt predate, ci iau naștere în mod natural în interiorul comunității de copii de vârste variate, alături de adulții care își împletesc afecțiunea cu atenția asupra procesului prin care copiii se dezvoltă.
Mișcarea, viața practică, limbajul și cultura
Curricula este alcătuită din patru arii principale: Coordonarea mână-ochi, Viată practică, Limbajul și Artă.
- Aria Coordonare mână-ochi oferă o varietate de activități, de la puzzle-uri geometrice simple, la activități mult mai complexe precum țesutul sau lipitul. Aceste activități îndeplinesc nevoia celor mici de a-și câștigă controlul asupra propriului corp, în special asupra mâinilor, ceea ce reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte ale ființei umane, mișcarea degetelor și a buzelor fiind cartografiată pe o zona extinsă a cortexului.
- Aria Viața practică este alcătuită din activități reale ale vieții de zi cu zi, precum măturatul, pregătirea gustărilor, îngrijirea plantelor, spălatul vaselor, curățarea ferestrelor și aranjarea florilor. Independența în îngrijirea personală este ceea ce toți copiii încearcă să dobândească, iar mediul Montessori autentic este astfel gândit și aranjat încât aceștia să își poată dezvolta independența funcțională (adică să poată face lucruri pentru sine conform cu capabilitățile vârstei). Adulții îi asistă și supraveghează atent, dar nu intervin decât dacă situația o cere.
- Aria Limbajului include obiecte și carduri cu imagini din mediul imediat apropiat copiilor și din cel înconjurător, alături de o selecție de cărți interesante. Limbajul este dezvoltat zilnic prin cântece, poezii și povești. Ca în toate celelalte aspecte, și în cazul limbajului urmărim interesele copiilor, însă de asemenea, acordăm o mare atenție contextului cultural, țînând cont de diferite sărbători și anotimpuri.
- Aria Artei include activități de pictură, lucrul cu cretă, creioanele colorate și lutul, precum și activități de introducere în lumea muzicii.
- Toate activitățile menționate mai sus se desfășoară și în mediul din afara clasei, unde copiii au grijă de răsaduri/flori în jardiniere, mătură curtea de nisip, frunze, zăpadă , se joacă cu apă și în alte feluri decât în clasă, desenează cu cretă în plan orizontal și vertical.
La prima vedere o clasă Montessori arată precum o casă frumoasă în care lucrurile sunt adaptate la dimensiunile unor copii foarte mici. Imaginile înrămate sunt așezate în partea de jos a pereților, mobilierul este atent gândit pentru a facilita accesul celor mici la material, iar ustensilele reale de lucru sunt gândite pe măsură manuțelor lor în ceea ce privește mărimea și greutatea (pentru a putea fi manipulate corect). Astfel lucrul bine făcut (cu ustensile și mobilier potrivite) transmite copilului mesajul “eu pot”.
În apropiere unii de alții, un copil probabil îl ajută pe altul să se îmbrace, alți copii cântă în grup împreună cu un adult, în vreme ce alt copil curăță o masă cu mișcări care în timp rafinează motricitatea fină și grosieră și pregătesc copilul pentru alte activități care urmează (de ex: pregătirea pentru scris). Respectul și încrederea acordate copiilor într-o atmosfera constructivă devin în mod natural reciproce din partea celor mici, interesați de ceea ce fac. Iar în timp, un grup de copii mici devine o comunitate.