În esență, scopul educației școlare este dezvoltarea academică a elevului, dar în acelasi timp și modelarea personalității sale.

Învățământul de masă, pare că din ce în ce mai mult se ocupă să încarce mințile elevilor, încă din clasa pregătitoare, cu mai multe elemente de cultură generală decât cu unele practice, aplicabile în viața de zi cu zi, fără să se concentreze pe modelarea constructivă și pozitivă a personalității individului.

În realitatea Montessori, profesorul are libertatea de a organiza activitățile și lecțiile în funcție de nevoile pe care le observă la elevi, dar și pentru a-i pregăti pe aceștia pentru viață. Mare parte din aceste abilități  își au deja bazele puse din mediul familial, iar școala le perfecționează prin intermediul mediului pregătit și a situațiilor create de către profesor.

În continuare vom enumera câteva abilități necesare adaptabilității la viață, detaliind și modalitățile prin care mediul școlar și profesorul Montessori oferă elevului resurse pentru satisfacerea acestor nevoi:

Independență și abilități practice („șurubărit”, reparații, vopsit, grădinărit)  

Vedem deseori în ochii copiilor câtă fericire trăiesc în momentul în care se bucură de reușita unei activități grele sau dificile, iar acest lucru ne determină pe noi, adulții, să ne dăm un pas înapoi și să-i lăsăm să facă singuri ceea ce are de făcut și să intervenim subtil atunci când cer ajutorul.

Independența și dezvoltarea abilităților practice  sunt realizate în mediul Montessori prin intermediul activităților ca:

  • Așezarea și servirea mesei – copiii singuri calculează numărul elevilor și al profesorilor prezenți, așază întreagă veselă corespunzătoare numărului de persoane și apoi se servesc, tot singuri (în general), din boluri ce sunt comune unei mese de aproximativ 6 persoane. 
  • Grădinăritul – În fiecare primăvară profesorii pregătesc  materiale și zone speciale unde copiii plantează diferite legume și verdețuri, care sunt îngrijite regulat și mai apoi sunt culese și consumate tot de către copii. Pe lângă aceasta, organizăm și mici excursii care au ca scop culesul fructelor.
  • Reparații – profesorii le oferă explicații și instrucțiuni de reparare a diferitelor materiale, cărți sau obiecte din mediul pregătit. Nu orice obiect trebuie neapărat înlocuit total, ci poate primi încă o șansă, prin reparare.
  • Cutii individuale deschise și vestiare comune – cutiile individuale le oferă ocazia de a deveni încrezători în colegii lor și de a învața să respecte spațiul personal al celuilalt. Vestiarele comune îi ajută să observe dificultatea de a fi organizat când împarți un spațiu cu un grup mare și astfel să găsească soluții și chiar să depună un mic efort de a fi fiecare mai atent cu felul în care își așază lucrurile sale. 

Comunicare în relație și în public, respect, opinie proprie și proactivitate

În ziua de astăzi, mai mult decât oricând, copiii sunt învățați și încurajați să comunice deschis, să-și expună ideile, să-și susțină punctul  de vedere, cu argumente logice și coerente.

În clasa Montessori, copiii au ocazia să-și spună opinia de fiecare dată când au ceva de zis, singura regulă fiind aceea a modului în care se exprimă: cu respect și grijă astfel încât să nu rănească sentimentele colegilor.

Evoluția tehnologiei a venit împreună cu diminuarea contactului direct, față în față  și  cu comunicarea prin poze, mesaje, texte scurte sau emailuri. Însă viața reala este despre oameni care vorbesc unii cu ceilalți și transmit și emoții pe lângă informații.

În literatura de specialitate este menționat un fenomen numit sindromul Genovese sau “Bystander Effect” care spune ca șansele ca tu să sari în ajutorul cuiva aflat într-o situație limită (un accident pe stradă, de exemplu) cresc cu cât numărul de oameni aflați în jur este mai mic. De aceea profesorul alege subiecte de discuție care să abordeze astfel de teme și  le transmită copiilor diferite metode de a interveni și astfel ajută la formarea unui cod de etică orientat către bine și către semeni.

 În Montessori, aceste obiective se realizează deseori prin intermediul lecțiilor de Grație și curtoazie (modele și joc de rol), al dezbaterilor și al discuțiilor la cerc, în grup cu toți elevii. Prezentările diferitelor reușite susținute de elevi, la cerc, printre altele le dezvoltă și abilitatea de a vorbi în public, alături de capacitatea de a-și organiza și structura ideile pe care doresc să le împărtășească.

Să își urmeze pasiunea

Se spune că fiecare dintre noi se naște cu cel puțin un talent. Montessori ne-a transmis că fiecare dintre noi e dator să-și descopere menirea sau rolul în această lume. Pentru ca un copil să poată descoperi ceea ce-i place sau ceea ce el face foarte bine, profesorul Montessori îi oferă nenumărate situații pe care să le încerce și să le exploreze. Tendințele copilului sunt observate de către profesor care apoi creează materiale și pregătește activități pentru a-i oferi ceea ce ar putea deveni pentru un copil pasiunea vieții sale. În același timp, profesorul îi și acordă libertatea de a exersa activitatea de care copilul este pasionat.

Regulile și legile sunt importante pentru buna funcționare a comunității

Natura, omenirea și chiar și cel mai sălbatic trib din lume își păstrează existența datorită regulilor. În societatea noastră, regulile și legile au fost create tot de către oameni pentru a fi protejați și pentru ca totul „sa fie corect”- cum zic elevii noștri, deseori. 

În școala noastră, la început de an școlar, elevii, ghidați de profesor, își creează propriul cod de conduită al clasei. Ei sunt întrebați de către profesor cum ar dori sa fie școala lor și cum doresc să se simtă acolo.  Copiii enumera fel și fel de însușiri: să fie frumoasă, să fie curată, să avem multe lucruri, să ne jucăm, să cântăm, să ne putem mișca prin clasă, să mâncăm împreună, să mă simt în siguranță, să nu fiu atacat, să nu-mi ia nimeni lucrurile, să fim prieteni etc.

Următoarea întrebare adresată de către profesor elevilor, este legată de ce anume trebuie să facem și să respectăm pentru ca toate aceste lucruri să se poată îndeplini. Este uimitor să-i asculți pe copii și să observi cât de bine știu chiar ei, ce reguli trebuie aplicate pentru diferite situații. Apoi profesorul îi încurajează și ajută pe elevi să reformuleze regulile scrise cu „Să nu…”, într-o notă pozitivă.

Ultimii pași sunt realizarea pozelor sugestive pentru fiecare regulă în parte și realizarea Manualului de reguli al clasei.

Cum să îți stabilești obiective, termene și priorități

Ca adult, existența acestor abilități îți poate aduce în aceeași măsură succesul, eforturi enorme sau chiar eșecul.

În clasa Montessori, copiii reușesc să dobândească această abilitate prin intermediul Planului de lucru, pe care îl realizează  în fiecare dimineață și apoi îl urmăresc și îndeplinesc pe parcursul zilei.

Altă oportunitate pentru dobândirea acestor competențe este Going-out-ul (ieșire/mini-excursie de o jumătate de zi) pentru care elevii se organizeaza singuri,  respectând tot procesul de la idee, aprobări, realizarea planului și ieșirea în sine. Aici profesorul intervine cu informații pe care copiii nu au de unde să le afle, cu suport dacă acesta este cerut, cu reamintirea diferitelor termene limită și cu instrucțiuni legate de comportamentul civilizat în societate.

Greșelile sunt umane și din ele învățam

În școala Montessori greșelile sunt onorate și discutate pentru a le transforma în situații de învățare.

„Nu știu” nu este  neplăcut, ci reprezintă un punct de plecare pentru o nouă cercetare, pentru o nouă descoperire și pentru oportunitatea de a acorda cuiva ajutorul tău.

Importanța calculelor și negocierilor

Cum funcționează banii, cum sunt făcuți banii, cum se înmulțesc, cum se câștiga și cum se pierd?

În clasa Montessori, cadrul didactic creează un material care să le fie suport elevilor în manevrarea bancnotelor și monedelor, calcularea, citirea, notarea în litere și notarea în cifre.

Târgurile organizate cu prilejul diferitelor ocazii, le creează o situație reală în care ei să exerseze ceea ce au învățat în clasă. Tot atunci este și momentul perfect ca ei să învețe și să repete tehnici simple de negociere.

Standurile cu sucuri naturale sau diferite creații iarăși îi pregătesc pentru viața financiară.

Problemele matematice din anii mai mari Montessori îi vor ajuta să cunoască metode de calcul pentru timp, viteză, distanță, dobândă etc. În concluzie, acestea sunt doar câteva abilități pe care curiculumul Montessori le încurajează și le sprijină pentru dezvoltarea personalității copilului. Toate acestea contribuie la dobândirea unui nivel foarte  bun de adaptabilitate a copilului la aproape orice fel de situație.

„Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze.”

Maria Montessori în Descoperirea copilului

„Sarcina inteligenţei este de a găsi mijloacele şi căile ce duc la ţinta spre care se îndreaptă voinţa.”

 Maria Montessori

„Adaptabilitatea nu este imitare. Înseamnă puterea de rezistenţă şi asimilare.”