Miscarea sustine invatarea!

oct 4, 2017

Institutul pentru psihologie neurofiziologica a fost infiintat in 1975 de catre psihologul Peter Blythe, cu scopul de a cerceta efectele imaturitatii sistemului nervos central asupra proceselor de invatare, functionarea emotionala si asupra comportamentului.

Cele mai multe dificultati in aria de achizitii academice: scris, citit, calcule matematice, concentrarea pe sarcina, rezultatele sub potentialul copilului si comportamentele dificile isi au sursa in dezvoltarea imatura a abilitatilor fizice. Practic, orice proces de invatare are la baza miscarea: pentru a citi e necesar ca globii oculari sa se miste impreuna in sincron, scrisul necesita dezvoltarea motricitatii fine si coordonarea mana ochi; pentru a face calcule matematice e necesar sa fie dobandite conceptele de spatialitate si directie.

INPP a dezvoltat un instrument de evaluare a abilitatilor fizice ale copiilor pornind de la coordonarea generala si echilibrul necesare pentru a mentine o postura corecta, abilitatea de a controla corpul si a-l mentine intr-o stare de nemiscare pana la miscarile globilor oculari necesare pentru citit, scris, copiat sau prinderea unei mingi la locul de joaca.

Sigur ca pot exista multe cauze sociale si educationale pentru tulburarile de invatare, insa abilitatile fizice sunt cele care stau la baza fiecarui aspect al invatarii, de la miscarile ochilor necesare pentru citit, coordonarea mana ochi pentru scris, spatialitatea si directionalitatea pentru invatarea celor patru operatii matematice de baza, a  zilelor saptamanii si lunilor anului, constientizarea spatiala implicata in rezolvarea problemelor de matematica si interactiunea sociala. Dupa ce aceste dificultati sunt depasite, copiii se pot concentra si sunt capabili sa faca achizitii in plan academic.

Cum se poate recunoaste imaturitatea neuromotorie?

Copiii cu imaturitate neuromotorie manifesta urmatoarele simptome:

  1. Le este dificil sa stea nemiscati.
  2. Sunt in constanta miscare, dar o miscare neordonata si necoordonata.
  3. Postura este una defectuoasa, in special cand stau la masa in timpul pranzului sau cand lucreaza. Isi sprijina capul pe brat, se apleaca mult peste masa, picioarele incrucisate sub ei.
  4. Au dificultati sa inchida nasturii, sa lege sireturile la pantofi sau sa-si ia hainele pe ei in directia fireasca.
  5. Pensa digitala defectuoasa.
  6. Dificultate in utilizarea tacamurilor.
  7. Dificultati de scris, citit.
  8. Autocontrol slab al emotiilor.
  9. Dificultate in a prinde mingea in cadrul jocurilor.
  10. Fie cauta intens activitatile sportive, fie le refuza categoric.
 
 

Interventia consta in efectuarea zilnica a unor miscari specifice recomandate pentru fiecare situatie in parte. De obicei, programul de interventie se intinde pe durata unui an, cu reevaluari la 6-8 saptamani pentru a ajusta exercitiile.

Pe langa acest tip de interventie individualizata, INPP a dezvoltat si un program ce se adreseaza scolilor, cu rezultate foarte bune masurate in performanta academica si imbunatatirea comportamentului.  Programul implica efectuarea in grup a  unor exercitii fizice, timp de 10-15 minute in fiecare zi sub supravegherea unui persoane specializate in INPP.

La Echilibria am inceput o evaluare a copiilor inscrisi la scoala, mai mult pentru a compara rezultatele intiale cu cele de la finalul acestui program. Acolo unde vom remarca dificultati accentuate vom recomanda parintilor sa urmeze programul de interventie individualizat pentru a veni intr-adevar in sprijinul nevoilor copiilor.

Majoritatea exercitiilor ce se fac in cadrul programului de interventie se bazeaza pe modele de miscare infantila folosite in timpul primului an de viata, in perioada in care reflexele primare sunt in mod normal inhibate.

La baza alegerii acestora sta teoria replicarii a lui Peter Blythe, si anume:

Este posibil sa ii dai creierului o a doua sansa de a inregistra modelele de miscare inhibitorii care ar fi trebuit create intr-o etapa de dezvoltare, sau sa fie repetata o anume etapa a dezvoltarii care a fost omisa sau incompleta in timpul vietii intrauterine, in timpul nasterii sau al copilariei timpurii.

Toti nou-nascutii umani fac anumite miscari stereotipe in timpul primului an de viata. Aceste miscari contin antidotul natural pentru reflexul corespunzator acelei etape de dezvoltare, facilitand astfel inhibarea unui reflex primar pe de o parte, si aparitia implicita a unui reflex postural pe de alta parte.

Ne propunem sa va informam periodic, la doua luni cu privire la pogresul si evolutia copiilor.

Pentru informatii aprofundate despre ce inseamna INPP si care sunt beneficiile acestei forme neinvazive de interventie recomandam cartile lui Sally Goddard Blythe”Reflexes, learning and behavior”“The well balanced child” si "What babies and children really need”.

Ileana Paun - Terapeut Licentiat INPP