Muzica influențează foarte multe lucruri pe care le facem, diferite aspecte din viață cum ar fi limbajul, mișcarea, rolurile sociale. 

Limbajul

Anterior achiziției limbajului, copilul este capabil să folosească diferite tonalități, diferite timbre și tipare ritmice pentru a comunica. Cu cât expunerea la un vocabular complex este mai mare, cu atât mai benefic este pentru copil. Chiar dinainte de a putea construi fraze complexe, copiii le pot cânta în cântece, ceea ce înseamnă că îi ajută să învețe să lege cuvintele între ele. Fonemul este cea mai mică unitate a sunetului dintr-o limba, iar pentru ca cei mici să fie alfabetizati trebuie să poată auzi și identifica sunetele proprii limbii lor. Acestea pot fi asemuite cu tonurile, jumătățile de ton, patrimile de ton, etc. A pregăti urechea din punct de vedere muzical înseamnă a o pregăti și pentru limbaj. Pentru a citi, avem nevoie de conștientizare fonetică, vocabular și conștientizarea semnelor tipărite. Dintre acestea, primele două sunt sporite și dezvoltate prin muzică. Putem spune că muzica merge mâna în mâna cu limbajul, fie că este vorba despre cel oral sau scris. 

Mișcarea

Pentru unii copii prima mișcare organizată vine prin intermediul cântecelor. Dacă ne gândim, de asemenea, la schema corporală, toate mișcările de sărit, mișcările mâinii, de identificare ale părților corpului etc. ajută la construirea unei scheme corporale mai puternice. De multe ori, cântecele pentru copii conțin foarte multă repetiție, iar repetiția este un aspect foarte important în Montessori. Le dă copiilor ocazia să realizeze cum stau lucrurile, să le urmărească, să le înțeleagă și să le poată face. Ei procesează mai lent decât noi, astfel încât au nevoie de repetiție. După ce copilul reușește să facă aceste mișcări, ajunge să aibă o mai bună stimă de sine și își întărește încrederea în sine. De asemenea, dansul și mișcarea furnizează un anumit grad de exercițiu fizic, necesar pentru o dezvoltare armonioasă. 

Rolurile sociale

Muzica ajută la dezvoltarea rolurilor sociale. Este mai mult decât pozitivă, se observă în situațiile culturale. Nu este nevoie să știi limba unei nații africane pentru a te bucură de un concert de tobe, de exemplu. Dacă avem un vizitator dintr-o altă țară, îl putem invită la un concert, sau la un spectacol de balet. Împărtășirea muzicii cu alți oameni creează legături sociale. Putem învața multe despre alte culturi prin muzică (cum este de exemplu tango-ul argentinian pentru Argentina, sau muzica mexicană, sau muzica japoneză – cântecele pentru copii sunt foarte diferite de ale noastre). Prin muzică putem învața câte puțin despre alți oameni și alte culturi.

Anna Maria Maccheroni, prietenă cu Maria Montessori, a fost cea care s-a ocupat de muzica din Casă dei Bambini și a făcut mai multe recomandări în acea perioada:

  • În orice școală, dar mai ales în creșă și grădiniță, muzica să nu fie doar o lecție sau o materie, ci trebuie să fie o parte normală din viața copilului – și în clasă, putem cânta oricând, chiar și când tăiem bananele pentru a pregăti gustarea sau atunci când citim o carte.
  • Muzica să fie o parte normală a zilei și a clasei, deoarece pentru copii este ca și cum ar învața o limbă magică.
  • Putem începe ziua cu un cântec, o rugăciune, un imn. Deoarece dimineață pot fi copii care lucrează deja pe care nu vrem să îi deranjăm, putem alege alte momente ale zilei: înainte de gustare, prânz, înainte de a strânge materialele la plecare, putem cânta un cântec de rămas bun la plecare (copiilor le place, se simt bine și în siguranță, se simt respectați). Putem avea un cântec simplu de dimineață: “Bună dimineață, Bine ai venit, Ne bucurăm că ești aici.”, “Hello Maria, have a happy day!”
  • Putem avea un ceas cu un sunet muzical foarte frumos. Poate fi un ceas care la fiecare ora fixă cântă o melodie.
  • Dacă folosim un clopoțel pentru a anunța mersul afară, prânzul, etc, în loc de voce, putem folosi clopoței care să sune diferit pentru diferitele activități.
  • Să le punem copiilor piese muzicale clasice (Mozart, Beethoven, etc), să nu ne limităm doar la cântecele pentru copii. Însă, să nu punem toată opera, doar bucăți mici interesante. Când facem acest lucru, să punem aceeași melodie zilnic timp de 1-2 săptămâni, nu doar o dată. Să le spunem de fiecare dată cine a scris piesa, chiar dacă ni se pare că nu absorb această informație, ei o fac și este utilă. Dacă noi cântăm, să ne asigurăm că repetăm piesa de mai multe ori cu această atitudine, zâmbind cu entuziasm.
  • Să lăsăm copiii să meargă, să sară, să se miște pe muzică.
  • Să facem lecții de dans pentru copii. – Această recomandare este pentru cei mai mari, la vârsta noastră copiii vor doar să sară, să se miște pe muzică, nu au nevoie de lecții de dans.
  • Să invităm oameni care să vină și să le cânte copiilor cu câte un instrument. Dacă este posibil, să îi lăsăm să atingă aceste instrumente muzicale pentru a simți vibrațiile produse de sunete.

Andra Cîmpean, Educator 0-3 ani