Mediul pregatit Montessori

 
Comunitatea copiilor mici (1-3 ani)
Comunitatea copiilor mici ofera acestora oportunitatea unei adaptari blande la viata sociala din afara familiei. Reprezinta primul pas in cadrul comunitatii scolii Montessori.
 
In fiecare dimineata, se formeaza un grup restrans de 12 copii, cu varste cuprinse intre 16 luni si 3 ani, copii care participa impreuna la activitati din viata de zi cu zi, dezvoltandu-si abilitatile si independenta in mod treptat.
 
O fundatie solida
In primii ani de viata, copiii isi contureaza elementele fundamentale ale personalitatii si caracterului lor, mentalitatea si atitudinile pe care le vor purta cu sine inspre maturitate.
 
In cadrul Comunitatii copiilor mici, acestia invata sa ia decizii, sa persevereze, sa-si dezvolte autodisciplina, sa experimenteze succesul si sa ia in considerare nevoile celorlalti. Aceste calitati nu le sunt predate, ci iau nastere in mod natural in interiorul comunitatii de copii de varste variate, alaturi de adultii care isi impletesc afectiunea cu atentia asupra procesului prin care copiii se dezvolta.
 
Miscarea, viata practica, limbajul si cultura

Curricula este alcatuita din patru arii principale: Coordonarea mana-ochi, Viata practica, Limbajul si Arta.

  • Aria Coordonare mana-ochi ofera o varietate de activitati, de la puzzle-uri geometrice simple, la activitati mult mai complexe precum tesutul sau lipitul. Aceste activitati indeplinesc nevoia celor mici de a-si castiga controlul asupra propriului corp, in special asupra mainilor, ceea ce reprezinta unul dintre cele mai importante aspecte ale fiintei umane, miscarea degetelor si a buzelor fiind cartografiata pe o zona extinsa a cortexului.
  • Aria Viata practica este alcatuita din activitati reale ale vietii de zi cu zi, precum maturatul, pregatirea gustarilor, ingrijirea plantelor, spalatul vaselor, curatarea ferestrelor si aranjarea florilor. Independenta in ingrijirea personala este ceea ce toti copiii incearca sa dobandeasca, iar mediul Montessori autentic este astfel gandit si aranjat incat acestia sa isi poata dezvolta independenta functionala (adica sa poata face lucruri pentru sine conform cu capabilitatile varstei). Adultii ii asista si supravegheaza atent dar nu intervin decat daca situatia o cere.
  • Aria Limbajului include obiecte si carduri cu imagini din mediul imediat apropiat copiilor si din cel inconjurator, alaturi de o selectie de carti interesante. Limbajul este dezvoltat zilnic prin cantece, poezii si povesti. Ca in toate celelalte aspecte, si in cazul limbajului urmarim interesele copiilor, insa de asemenea, acordam o mare atentie contextului cultural, tinand cont de diferite sarbatori si anotimpuri.
  • Aria Artei include activitati de pictura, lucrul cu creta, creioanele colorate si lutul, precum si activitati de introducere in lumea muzicii.
  • Toate activitatile mentionate mai sus se desfasoara si in mediul din afara clasei, unde copiii au grija de rasaduri/flori in jardinière, curata curtea de nisip, se joaca cu apa si in alte feluri decat in clasa, deseneaza cu creta in plan orizontal si vertical.

Grija fata de individ intr-o comunitate

La prima vedere o clasa Montessori arata precum o casa frumoasa in care lucrurile sunt adaptate la dimensiunile unor copii foarte mici. Imaginile inramate sunt asezate in partea de jos a peretilor, mobilierul este atent gandit pentru a facilita accesul celor mici la material iar ustensilele reale de lucru sunt gandite pe masura manutelor lor in ceea ce priveste marimea si greutatea (pentru a putea fi manipulate corect). Astfel lucrul bine facut (cu ustensile si mobilier potrivite) transmite copilului mesajul “ eu pot”.

In apropiere unii de altii, un copil probabil il ajuta pe un altul sa se imbrace, alti copii canta in grup impreuna cu un adult, in vreme ce un altul curata o masa cu miscari care in timp rafineaza motricitatea fina si grosiera si pregatesc copilul pentru alte activitati care urmeaza (de ex: pregatirea pentru scris). Respectul si increderea acordate copiilor intr-o atmosfera constructiva devin in mod natural reciproce din partea celor mici, interesati de ceea ce fac. Iar in timp, un grup de copii mici devine o comunitate.