Una dintre cele mai îndrăgite activități a copiilor este realizarea proiectelor. În desfășurarea acestei activități școlarii pot lucra singuri sau pot colabora între ei: unul caută informații, altul desenează și face schițe, altul împarte planșa în secțiuni, un altul scrie. Într-un mod firesc ei își împart sarcinile.
Astfel își consolidează relațiile cu colegii, nu doar învață lucruri noi. Vorbesc între ei, iau decizii, analizează, caută informații.
Realizarea proiectelor este totodată și o ocazie de a avea activități de interconectare a ariilor curriculare. Învățătorii au propus fiecărui copil câte un astfel de proiect, că de exemplu: “Care este lungimea celor mai importante fluvii din lume. Scrie numele râurilor, lungimea lor și adună-le. Compară râurile și fă o clasificare a lor. Fii creativ și alcătuiește minim două probleme cu datele descoperite. Compară lungimea lor cu lungimea Ecuatorului sau cu distanță de la Pământ la Luna.”
Ori un alt subiect:
“Folosește microscopul și studiază mai multe tipuri de frunze/flori. Scrie tot ce observi. Alcătuiește un proiect adăugând și fotografiile de la microscop.” Însă un foarte mare entuziasm a avut T.P. (10 ani) pentru proiectul sau. Atât de mare încât a aflat toată școală. Proiectul sau îi cerea să afle care este înălțimea tuturor copiilor din clasa.
Astfel a lipit un șir lung de hârtie pe perete și a chemat pe fiecare în parte pentru a-l măsură. S-a mobilizat asigurându-se că nu omite niciun coleg, a folosit ruleta pentru a măsură înălțimile, și-a notat, a calculat. A măsurat chiar și profesorii, iar după ce a terminat de socotit înălțimea totală a copiilor din clasa și a profesorilor a chemat și pe colegii celeilalte clase pentru a-i măsură. Nimeni nu a scăpat nemăsurat.
T.P. a spus că cel mai interesant lucru din întregul proiect a fost să poată compară înălțimile colegilor, să afle care sunt cei mai înalți dar care sunt și cei mai scunzi.
Însă mirarea cea mai mare a avut-o când a aflat că cea mai înalta față din clasa este cu doar 4 cm mai mică decât una dintre profesoare, deși diferența de vârstă este de 23 de ani.
Care a fost totalul? 39,05 metri măsoară înălțimea întregii Clase Ginger. Și că să își dea cu toții seama cam cât de “lungi” sunt ei a comparat totalul cu al unui teren de fotbal care măsoară 100 metri 🙂
“Deoarece este necesar să oferim atât de multe copilului, haideți să-i dăm o viziune asupra întregului Univers. Universul este o realitate impunătoare și un răspuns la toate întrebările. Toate lucrurile fac parte din Univers și sunt conectate una cu altă pentru a formă o unitate completă. Această viziune ajută mintea copilului să se concentreze, să își oprească rătăcirea într-o căutare fără scop a cunoașterii. El este mulțumit că a găsit centrul universal, al lui însuși laolaltă cu toate celelalte lucruri.”
Maria Montessori, To Educate the Human Potential