Educația pentru pace se referă la modul specific și holistic în care privim dezvoltarea abilităților emoționale, sociale și intelectuale ale copilului, precum setea de cunoaștere, atașamentul față de adevăr, respectul față de proprietatea celorlalți, echilibrul dintre libertatea personală și responsabilitatea față de sine și de comunitate sau respectarea regulilor unui joc.

Educația pentru pace reprezintă scopul esențial al educației Montessori, spre care întreagă natură umană, sănătoasă și autentică, este atrasă din interior și spre care este îndreptată orice formă de dezvoltare umană înnăscută, oferind ființei umane cea mai profundă satisfacție. Așa cum a zis Daniel Goleman, inteligența emotională este mult mai valoroasă decât IQ-ul.

Acordarea recunoașterii în loc de laude reprezintă o practică importantă care respectă și protejează stimă de sine a copiilor și atașamentul față de adevăr al acestora. În locul laudelor tradiționale, încercăm să oferim recunoaștere descriptivă și încurajări. Copiii sunt determinați să se autoevalueze conform abilităților lor proprii și cu scopul de a progresa în dezvoltarea performanțelor lor. Adulții doresc să îndrume copiii spre a-și recunoaște propriile lor sentimente de succes, să tindă către binele personal și să-i stabilească singuri standarde înalte, în loc să caute doar să mulțumească adulții.

Ritmul individual și progresul în dezvoltarea caracterului se referă la recunoașterea și respectul nostru față de progresul unic al fiecărui copil pe drumul către adevăr, onestitate, empatie, compasiune, bune maniere și acțiune pentru binele social, economic și spiritual, cel al planetei, al familiei umane și al comunității din imediata apropiere. Toate acestea se află în opoziție cu programele tradiționale de dezvoltare a caracterului care solicită respectarea unui cod extern de comportament. Se află de asemenea, în opoziție și cu noțiunea idealizată de „copil Montessori” că ființă perfectă, care nu este nevoită niciodată să se confrunte cu chestiuni de etică și putere, cu impulsuri agresive sau neplăcute, cu metode de înfruntare nemanierate sau alte experiențe necesare devenirii unei ființe umane complete.

Descrierile comportamentului copiilor, făcute cu acuratețe și respect, se referă la modul în care încercăm să sprijinim drumul unic al fiecăruia către valorile sociale, folosind un limbaj precis și respectuos când discutăm cu aceștia sau despre comportamentul propriu sau al altor persoane. Încercăm să folosim expresii precum „respectarea adevărului”, „respectarea regulilor jocului”, „respectarea drepturilor și sentimentelor celorlalți”, sau a „proprietății altora”, în loc să folosim verbe agresive precum a minți, a trișa, a umili sau a fură.

Medierea între colegi reprezintă procesul dinamic prin care copiii își dezvoltă abilitățile de soluționare a problemelor apărute între ei, sub îndrumarea și cu ajutorul adultului, probleme reprezentând aspecte interpersonale, specifice, intense sau generale și frecvente, cu forme de soluționare care să respecte principiile Montessori și valorile și cultura școlii.

Prin înlăturarea conceptelor de „agresori și victime”, noi ajutăm copiii să dobândească abilități de mediere în problemele cu colegii și astfel, să-i ajutăm să evite să adopte aceste roluri de autoapărare. Îi ajutăm să-și canalizeze și să-și transforme furia în energie pentru transformările productive ale relațiilor și pentru redresarea nedreptăților. Scopul nostru este acela de a apela la schimbări și la reconciliere, în locul pedepselor.

Donna Bryant Goertz – Profesor și Trainer Montessori