Institutul pentru psihologie neurofiziologică a fost înființat în 1975 de către psihologul Peter Blythe, cu scopul de a cerceta efectele imaturitățîi sistemului nervos central asupra proceselor de învățare, funcționarea emoțională și asupra comportamentului.

Cele mai multe dificultăți în aria de achiziții academice: scris, citit, calcule matematice, concentrarea pe sarcina, rezultatele sub potențialul copilului și comportamentele dificile își au sursă în dezvoltarea imatură a abilităților fizice. Practic, orice proces de învățare are la bază mișcarea: pentru a citi e necesar ca globii oculari să se miște împreună în sincron, scrisul necesită dezvoltarea motricității fine și coordonarea mână ochi; pentru a face calcule matematice e necesar să fie dobândite conceptele de spațialitate și direcție.

INPP a dezvoltat un instrument de evaluare a abilităților fizice ale copiilor pornind de la coordonarea generală și echilibrul necesare pentru a menține o postură corectă, abilitatea de a controla corpul și a-l menține într-o stare de nemișcare până la mișcările globilor oculari necesare pentru citit, scris, copiat sau prinderea unei mingi la locul de joacă.

Sigur că pot există multe cauze sociale și educaționale pentru tulburările de învățare, însă abilitățile fizice sunt cele care stau la baza fiecărui aspect al învățării, de la mișcările ochilor necesare pentru citit, coordonarea mână ochi pentru scris, spațialitatea și directionalitatea pentru învățarea celor patru operații matematice de baza, a zilelor săptămânii și lunilor anului, conștientizarea spațială implicată în rezolvarea problemelor de matematică și interacțiunea socială. După ce aceste dificultăți sunt depășite, copiii se pot concentra și sunt capabili să facă achiziții în plan academic.

Cum se poate recunoaște imaturitatea neuromotorie?

Copiii cu imaturitate neuromotorie manifestă următoarele simptome:

  1. Le este dificil să stea nemișcați.
  2. Sunt în constantă mișcare, dar o mișcare neordonată și necoordonată.
  3. Postura este una defectuoasă, în special când stau la masă în timpul prânzului sau când lucrează. Își sprijină capul pe braț, se apleacă mult peste masă, picioarele încrucișate sub ei.
  4. Au dificultăți să închidă nasturii, să lege șireturile la pantofi sau să-și ia hainele pe ei în direcția firească.
  5. Pensa digitală defectuoasă.
  6. Dificultate în utilizarea tacamurilor.
  7. Dificultăți de scris, citit.
  8. Autocontrol slab al emoțiilor.
  9. Dificultate în a prinde mingea în cadrul jocurilor.
  10. Fie caută intens activitățile sportive, fie le refuză categoric.

Intervenția constă în efectuarea zilnică a unor mișcări specifice recomandate pentru fiecare situație în parte. De obicei, programul de intervenție se întinde pe durata unui an, cu reevaluări la 6-8 săptămâni pentru a ajusta exercițiile.

Pe lângă acest tip de intervenție individualizată, INPP a dezvoltat și un program ce se adresează școlilor, cu rezultate foarte bune măsurate în performanță academică și îmbunătățirea comportamentului. Programul implică efectuarea în grup a unor exerciții fizice, timp de 10-15 minute în fiecare zi sub supravegherea unui persoane specializate în INPP.

La Echilibria am început o evaluare a copiilor înscriși la școală, mai mult pentru a compara rezultatele intiale cu cele de la finalul acestui program. Acolo unde vom remarca dificultăți accentuate vom recomandă părinților să urmeze programul de intervenție individualizat pentru a veni într-adevăr în sprijinul nevoilor copiilor.

Majoritatea exercițiilor ce se fac în cadrul programului de intervenție se bazează pe modele de mișcare infantilă folosite în timpul primului an de viață, în perioada în care reflexele primare sunt în mod normal inhibate.

La baza alegerii acestora stă teoria replicării a lui Peter Blythe, și anume:

Este posibil să îi dai creierului o a două șansă de a înregistra modelele de mișcare inhibitorii care ar fi trebuit create într-o etapă de dezvoltare, sau să fie repetată o anume etapă a dezvoltării care a fost omisă sau incompletă în timpul vieții intrauterine, în timpul nașterii sau al copilăriei timpurii.

Toți nou-născuții umani fac anumite mișcări stereotipe în timpul primului an de viață. Aceste mișcări conțin antidotul natural pentru reflexul corespunzător acelei etape de dezvoltare, facilitând astfel inhibarea unui reflex primar pe de o parte, și apariția implicită a unui reflex postural pe de altă parte.

Ne propunem să va informăm periodic, la două luni cu privire la progresul și evoluția copiilor.

Pentru informații aprofundate despre ce înseamnă INPP și care sunt beneficiile acestei forme neinvazive de intervenție recomandăm cărțile lui Sally Goddard Blythe”Reflexes, learning and behavior”“The well balanced child” și “What babies and children really need”.