Așa cum copilului de la nivelul primar îi sunt prezentate aspecte reale și îi sunt atribuite responsabilități reale cu privire la îngrijirea mediului și a sinelui, copilului de la al doilea plan trebuie să i se ofere situații reale în care să-și exerseze voință și rațiunea.
Cronologiile Montessori din Curricula de Istorie sunt lecții care continuă în mod natural entuziasmul și uimirea copiilor în timpul prezentării celor Cinci Mari Lecții.
Sunt acele momente mărunte însă cu impact mare în procesul de învățare de zi cu zi al copiilor. Atunci când ei au o nevoie, o idee, un impuls de a face ceva pentru a-și rezolva problema.
Educația pentru pace se referă la modul specific și holistic în care privim dezvoltarea abilităților emoționale, sociale și intelectuale ale copilului, precum setea de cunoaștere, atașamentul față de adevăr, respectul față de proprietatea celorlalți, echilibrul dintre libertatea personală și responsabilitatea față de sine și de comunitate sau respectarea regulilor unui joc.
Una dintre cele mai îndrăgite activități a copiilor este realizarea proiectelor. În desfășurarea acestei activități școlarii pot lucra singuri sau pot colabora între ei: unul caută informații, altul desenează și face schițe, altul împarte planșa în secțiuni, un altul scrie. Într-un mod firesc ei își împart sarcinile.