Suntem prezenți pe social media:
TikTok

GRUPA DE VÂRSTĂ 6-12 ANI

Mediul pregătit Montessori

Prezentare generală

Care sunt tendințele de dezvoltare în timpul acestei perioade a copilăriei?

Copilul de 6-12 ani este caracterizat de o motivație intelectuală impresionantă, având o imaginație bogată și o sete de a afla ce înseamnă să fii ființă umană. Mintea copilului începe să lucreze într-o nouă manieră, pe măsură ce rațiunea acestuia se dezvoltă. În această perioadă apare fascinatia pentru ceea ce nu se vede, obiectele interesului său variind de la tradiții și valori care țin o societate omogenă, până la structura limbajului și vastitatea Universului.

Construindu-și personalitatea și caracterul în primii șase ani din viață, începând cu cel de-al șaptelea an, copilul devine interesat să cunoască lumea de dincolo de ceea ce pot vedea și atinge, să țintească spre stele, să traverseze continente și să călătorească în timp. Unii numesc această etapă a copilăriei perioada „minții pure,” o perioadă în care apetitul intelectual este de nestăpânit și pasiunea pentru studiu și lucru este foarte mare.

Acest „al doilea plan” al dezvoltării reprezintă o perioadă de stabilitate relativă și de adaptabilitate, în comparație cu perioada precedentă din copilărie și cu adolescența care urmează. În primii șase ani putem vedea copilul dezvoltându-se ca individ în cadrul mediului unei comunități, devoltare care este în mod activ ghidată și pregătită de către adulți. În următorii șase ani, de la 6-12 ani, dezvoltarea copilului este concentrată încă pe dezvoltarea proprie ca individ complet, însă diferența este aceea că acum copilul este foarte interesat de înțelegerea convențiilor, a regulilor și normelor care conduc la funcționarea diverselor comunități din care copilul face parte. Acesta începe de asemenea, să-și dorească să cunoască la scară și mai largă societatea care îl înconjoară.

Citește mai mult

Ceea ce ne dorim pentru copii la finalul acestei etape din viața lor este ca experiențele pe care le-au trăit în sfera intelectuală și socială să le fi dat oportunitatea să-și dobândească două mari libertăți: independența morală și cea intelectuală.

O vârstă socială

Sunt ușor de observat transformările fizice care marchează tranziția de la copilăria timpurie (0-6 ani) la a doua parte a acesteia (6-12 ani). Copiii își schimbă dantura, li se dezvoltă corpul, părul li se asprește și sistemul imunitar al acestora devine mai puternic. Vânătăile și zgârieturile încep să fie purtate ca semne de mândrie. Copilul va plânge probabil din cauza unei zgârieturi, însă în același timp va dori să privească sângele la microscop. Aceste schimbări fizice oferă copilului forța de a păși dincolo de ușa căminului său, spre lumea tot mai largă.

Efectuarea acestui pas către lumea largă este reflectat și de schimbarea perspectivei de la nivel de individ la cel de grup. Copilul aflat în această etapă este mai puțin interesat de a face lucruri singur. În schimb, acesta este atras de colaborarea cu ceilalți. Iși dau seama repede că orice grup de oameni care are intenția de a face ceva împreună are nevoie de un set de reguli stabilite de comun acord pentru a funcționa ca grup. Aceste reguli sunt de obicei neoficiale și nerostite, însă pot deveni explicite și oficiale în cazul unor jocuri.

De-a lungul acestor ani copilul realizează că are o identitate proprie, dincolo de denumirea de fiu sau fiică. Asta nu înseamnă că își iubește familia mai puțin, ci pur și simplu înseamnă că descoperă un alt aspect al sinelui. În tentativele sale timide de a depăși puțin granițele propriei familii, poate părea că manierele și politețea copilului se diluează. Aceste momente reprezintă un semnal că este timpul să se facă trecerea de la explicații de genul „pentru că așa obișnuim noi să procedăm”, la implicarea copilului în crearea regulilor generale ale grupului.

Toate aceste experiențe sociale sunt foarte importante din punct de vedere al dezvoltării. Între șase și doisprezece ani se dezvoltă o busolă morală interioară a copilului, creată din experiențe practice de colaborare cu ceilalți și de explorare intelectuală a unei societăți de calitate.

Setea de cunoaștere

Există ceva pur și simplu minunat la copiii între 6 și 12 ani. Aceștia dețin o dorința pură de a înțelege totul. În primii șase ani de viață copilul se dezvoltă ca persoană adaptată la locul și timpul în care se află. Peste această fundație, copilul își contruiește acum o înțelegere a tuturor lucrurilor cunoscute de către om, a tuturor realizărilor umanității de până acum. Această înțelegere creează modalitatea pe care adolescentul și adultul de mai târziu o vor folosi pentru a îmbunătăți și a transforma societatea în care vor trăi, făcând lumea un loc mai bun.

Nu există o limită în dorința copilului de 6-12 ani de a înțelege și de a descoperi orice. În această etapă copilul este mai puțin interesat de răspunsuri simple și la obiect, acesta vrea argumente. Asta înseamnă că vrea să înțeleagă relația dintre lucruri în aceeași măsură în care vrea să înțeleagă lucrurile în sine. Motivul pentru care o cămilă are talpa copitelor foarte mare este acela că îi dau posibilitatea de a merge pe nisipul moale al deșertului fără să se afunde în acesta. Motivul pentru care unele verbe își modifică formă de baza la timpul perfect compus, precum eu sunt – eu am fost, este acela că așa au fost derivate formele verbale din limba latină.

Puterea imaginației

În primul plan de dezvoltare, copilul explorează lumea în mod senzorial, cu mintea sa absorbantă. La cel de-al doilea plan de dezvoltare, explorarea copilului este diferita fiind alimentată de imaginație și de intelect. Explorările copilului îl poartă pe acesta înapoi în timp, de-a lungul și de-a latul continentelor, de la lumea microscopică a celor mai mici atomi și celule, la vastitatea spațiului cosmic. În acești ani imaginația copilului se pune în funcțiune astfel încât acesta să aibă șansa să vadă dincolo de ceea ce este vizibil, folosindu-și ochii minții. Datorită acestei abilități copilul poate cuprinde diversitatea vieții, poate vizualiza cum a apărut omul pe Pământ, și cum viața, lumea și universul funcționează toate într-o interconectare guvernată de armonie.

Copiii la această vârstă au nevoie de lucruri extraordinare, de experiențe care să le incite curiozitatea și în care să fie implicate mistere, iar imaginația este un instrument de explorare a acestora. Multe dintre lucrurile extraordinare despre care află copiii sunt reprezentate de realizările deosebite ale minții umane. Copiii nu îl cunosc pe sumerianul care a inventat roata, însă datorită imaginației lor, aceștia îl pot vizualiza pe acel om și pot experimenta sentimentul de recunoștință față de acesta, pentru contribuția sa.

Povestirile acestea trezesc interesul ascultătorilor, indiferent de vârstă. Copiii mici, în primii șase ani de viață sunt atrași de povești despre viața de zi cu zi, de aici și de acum. Însă pentru copiii mai mari poveștile dețin acum o nouă magie și multe lecții Montessori de la această vârstă încep cu o povestire care face apel la imaginația lor. De exemplu, aceasta este povestirea despre fotosinteză:

Te-ai întrebat vreodată cum se hrănește o plantă? Ei bine, am o poveste despre acest lucru. Frunza prepară hrană pentru plantă. În fiecare frunză există apă, iar în fiecare picătură de apă există două molecule de hidrogen și una de oxigen. Cu ajutorul soarelui, partea verde a frunzei realizează separarea acestor molecule, în hidrogen și oxigen. Apoi hidrogenul este amestecat cu un gaz care vine din aer, iar acest gaz se numește dioxid de carbon.

Dioxidul de carbon și hidrogenul sunt transformate în hrană pentru plantă, cu ajutorul luminii primite de la soare, acesta fiind motivul pentru care plantele cresc orientate spre lumina. În cele din urmă, oxigenul care nu a fost folosit este eliminat din frunză.

Independența morală

Ce înseamnă să fii liber? Înseamnă să faci tot ce-ți doreșți sau înseamnă să-ți dorești să acționezi cu bunătate și compasiune, în orice fel de circumstanțe? Libertatea personală înseamnă să-ti pui propriile dorințe înaintea dorințelor celorlalți sau drumul către libertate se creează prin plasarea sinelui în armonie cu viață înconjurătoare?

Copilul de la nivelul elementar este atras de întrebări de acest gen, iar răspunsurile la acestea sunt descoperite prin experimentare. Mediul Montessori este pregătit în detaliu cu scopul de a sprijini copiii să vadă interdependența și interconectarea dintre toate lucrurile vii. Istoria este adesea privită prin prisma recunoștinței pentru muncă și creativitatea acelora care au trăit înaintea noastră. 

De asemenea, copiii experimentează aceste idei într-un mod foarte practic. Majoritatea școlilor au reguli pentru copii, însă acestea rareori sunt create chiar de către copii. Copiii sunt cei care decid ce fel de loc își doresc să reprezinte mediul Montessori la nivel elementar (în general un loc în care ei să poată lucra sârguincios și să se poată distra) și creează singuri reguli și coordonate care fac acest mediu posibil. Aceștia se preocupă unii de alții, iar în cadrul discuțiilor de grup, coordonate de către un copil, se discuta în mod regulat problemele care trebuie rezolvate sau regulile care trebuie scoase mai bine în evidență.

Zilnic sunt discutate modalități de a colabora unii cu alții în contextul în care copiii își stabilesc relațiile de lucru și de studiu. În timp, aceștia își dau seama că împreună pot realiza mult mai multe lucruri, atât în ce privește ceea ce creează, cât și ceea ce înțeleg. În mod treptat, regulile stricte autoimpuse se transformă în linii de conduită mult mai flexibile, până la punctul în care se dezvoltă o moralitate personală, bazată pe compasiune, după principiul „Așa ar trebui să mă comport, însă îmi dau seama că și eu și ceilalți ne putem abate câteodată de la drumul corect.”

Mediul pregătit

O școală Montessori reprezintă un loc plăcut, plin de inspirație, care oferă mii de oportunități copiilor de a se conecta cu lumea și cu universul. Clasele sunt aranjate cu mare grijă astfel încât să poată întâmpina toate nevoile de dezvoltare ale copilului și să confere sprijin complet dobândirii independenței din punct de vedere practic, social și academic.

Clasele sunt spatiose, luminoase, cu ferestre largi, iar pereții sunt aerisiți, doar cu picture din diferite perioade ale istoriei. Mobilierul de lemn, într-un amestec de modern și vechi, este ordonat în mod degajat în clasă, iar rafturile sunt pline de materiale care invită copilul să cunoască o varietate de aspecte culturale și educaționale.

Înțelegem faptul că nu putem transfera în mod direct cunoștințele în mintea copiilor, în schimb fiecare dintre ei învață prin eforturile personale și în ritmul propriu. Invatatorul explică lecțiile, spune povestirile și oferă îndrumări, însă învățarea are loc atunci când copilul studiază singur si depune effort pentru a intelege. Prioritatea noastră este aceea de a-i învăța pe copii cum să folosească materialele și cum să atingă un obiectiv, beneficiind de mediul pregătit, astfel încât să poată explora materiale educaționale cu o independență din ce în ce mai mare.

Incursiunile copiilor în afara clasei pot avea scopul de a-i ajuta pe copiii mai mici să se îmbrace la plecarea acasă, de a observa comportamentul insectelor într-o zona a grădinii, de a face o prezentare celor din Casa copiilor sau de a ajuta la curățarea legumelor necesare pentru pregătirea mesei de prânz.

Comunitatea locală reprezintă într-o oarecare măsură o altă parte a mediului pregătit, având în vedere că se organizează vizite ale copiilor la magazine locale de alimente, de papetărie, la magazine cu accesorii pentru meșteșuguri sau la florării, fie pentru a achiziționa ceea ce le este necesar, fie pentru a pune întrebări despre domeniul respectiv de activitate. De asemenea, în mod regulat sunt vizitate muzeele locale, bibliotecile, parcurile și alte locuri din oraș pentru o varietate de scopuri.

Clasele Montessori de nivel elementar reprezintă o comunitate de copii cu vârste între 6 și 12 ani. Această varietate de vârste este esențială în crearea oportunităților de socializare și de modelare a rolurilor sociale. Copiii mai mari reprezintă un exemplu și un sprijin pentru copiii mai mici, construindu-și propria lor încredere în sine, în vreme ce copiii mai mici găsesc în aceștia modele către care să aspire. Programul zilnic, ordinea și consistența conferă un sentiment valoros de siguranță.

Curriculum

Însușirea conceptelor și dobândirea competențelor din programa noastră școlară pentru fiecare ciclu de șase ani variază de la copil la copil. Facem tot ceea ce ne stă în putință să creăm cel mai fertil sol pentru sămânța fiecărui copil și dăm șanse egale tuturor în ceea ce privește accesul la material, predarea în sine, observarea învățării și evaluarea.

Experienta anilor ne-a demonstrat că susținerea eforturilor școlii din partea părinților și implicarea constantă și conștientă în viața copilului ajută la deschiderea lui pentru a beneficia la maxim de mediul pregătit Montessori. Aceasta crește probabilitatea atingerii competențelor descrise mai jos.

Taxe/Oferta Educațională

Școala Primară “Echilibria Montessori Education” funcționează în anul școlar 2025-2026 cu 3 clase pentru elevi între 6 și 12 ani.

Școala Primară Echilibria Montessori Education oferă:

  • Învățători cu pregătire Montessori Internațională – standard AMI;
  • Materiale didactice în întregime originale – Nienhuis Montessori (confecționate după schițele originale ale Mariei și Mario Montessori, care respectă toate normele cu maximă precizie);
  • Zilele de vineri sunt speciale. La Echilibria se întâmplă Belle Arte.
  • Activități educaționale conform Curriculumului Internațional Montessori acceptat și de Ministerului Educației;
  • Profesor de Engleză permanent în clasă;
  • Profesor de Limba și Literatura Română, Anul VI de studiu;
  • Profesor de Artă plastică și Ilustrație;
  • Ateliere de gătit hrană cu școlarii pentru prânzul lor;
  • Profesor de Sport;
  • Rapoarte de evaluare a elevului care se vor discuta regulat cu părinții;
  • Psiholog în instituție pentru observarea copiilor, consilierea învățătorilor și a părinților;
  • Ateliere de artă și tradiție românească (muzică, dezvoltare personală prin povești, dansuri populare, pictură);
  • Observări pertinente asupra dezvoltării neuro-motorii corecte din punct de vedere al vârstei cronologice a copilului și de asemenea, sugestii de calitate pentru o eventuală corectare a lor la această vârstă de a aur a dezvoltării copilului.
  • Materiale didactice pentru tot parcursul anului și rechizitele necesare;
  • Seri Montessori pentru părinți (cu sau fără elevi) pentru cunoașterea mai bună a clasei și/sau a curriculumului;
  • Hrană de calitate cu ingrediente în mare măsură organice, preparate în bucătăria proprie (mic dejun, prânz, 2 gustări). Din categoria hranei animale se oferă doar lactate de capra si ouă.
  • Ieșiri în grupuri mici de copii în afara școlii la muzeu, grădina botanică, zoologică, etc. Pentru proiectele inițiate si organizate de catre elevi în clasa și continuate în afară clasei. Excursiile cu toată clasa se plătesc separat;
  • Excursii și tabere – cu tarif unic separat.

Program zilnic ȘCOALĂ (6-12 ani)

Programul zilnic al cursurilor se desfășoară de luni până vineri, după cum urmează:

Calendar Școală

Înscrieri / Reînscrieri

Înscrierile și reînscrierile pentru anul școlar 2025-2026 – Școală.

10 – 17 Februarie 2025: Depunerea cererilor de reînscriere pentru copiii ce au frecventat școala EME în anul școlar 2024-2025.

20 Februarie 2025: Comisia de înscrieri/reînscrieri răspunde cererilor.

21 Februarie – 2 Martie 2025: Finalizarea dosarului de înscriere / reînscriere: depunerea dosarului complet și plata taxei școlare pentru luna Iunie 2026 și a taxei de rechizite. În cazul în care nu se depun documentele solicitate și nu se face plata, locul este disponibilizat.

24 Februarie – 02 Martie 2025: Depunerea la secretariat a cererilor de înscriere pentru copii ce vin din alte grădinițe și școli Montessori și organizarea interviurilor cu copiii și părinții.

03 – 10 Martie 2025: Finalizarea înscrierii pentru copiii care vin din alte școli și grădinițe Montessori: depunerea dosarului complet și plata taxei școlare pentru luna Iunie 2026 și taxa de primă înscriere. În cazul în care nu se depun documentele solicitate și nu se face plata, locul este disponibilizat.

Criterii de înscrieri/reînscrieri

La baza răspunsurilor către dvs., pe lângă locurile disponibile, vom ține cont și de următoarele aspecte:

1. Numărul de ani de pregătire a copilului la Echilibria Montessori Education (preșcolar și școlar).

2. Numărul de ani de pregătire a copilului în Montessori (alte grădinițe sau școli).

3. Evaluarea făcută de educatorii de la clasă (în cazul copiilor ce au urmat grădinița EME).

4. Existența unui frate/soră înscris la EME.

5. Aderarea familiei la principiile educative și valorile promovate de EME.

6. Analiza istoricului activității familiei în EME: plata taxelor școlare la scadență, respectarea programului de lucru și conduita părinților în relație cu personalul EME.

Documente necesare pentru înscriere / reînscriere:

1. Cerere pentru înscriere/reînscriere

2. Copii acte identitate părinți (valabile)

3. Copie certificat de naștere copil

Documente pentru finalizarea dosarului de înscriere/reînscriere:

1. Contract de școlarizare pentru anul 2025-2026 semnat de ambii părinți

2. Dovada plății taxelor scadente conform contract (taxă de primă înscriere, taxa ultima iunie, taxă rechizite)

3. Fișă medicală „Apt pentru școlarizare”, valabilă doar pentru cei mici ce intră la clasa pregătitoare

4. Fișă medicală „Apt pentru ora de sport” – necesară în prima zi a anului școlar

5. Copie caiet de vaccinări

6. Formularul pentru luare la cunoștință a Manualului Părinților

7. Acordul părinților pentru excursii, folosirea fotografiilor și a înregistrărilor video pentru uz intern.

8. Consimțământ prelucrare date cu caracter personal

9. Formular de alergii alimentare și copie teste medicale privind alergiile.

10. Declarație de onoare

Manualul Părinților

Misiunea cea mai importantă a EME (Echilibria Montessori Education) este aceea de a crea un mediu de învățare diversificat și de înaltă calitate cu scopul de a ajuta toți scolarii, indiferent de abilitate, să-și folosească la maximum potențialul.

Vă invităm să citiți Manualul Părintelui pentru a înțelege cât mai bine valorile noastre, modul de funcționare, precum și beneficiile abordării Montessori.

Media

Imagini din activitățile educaționale Echilibria.

Atmosfera Echilibria în numeroase videoclipuri.

Descoperă videoclipuri de la evenimentele Echilibria.

Belle Arte

Bine ați venit în lumea Belle Arte! Vinerea – cea mai așteptată zi a săptămânii – ne invită să pășim într-un univers plin de creativitate și expresie artistică, unde școlarii noștri își exersează și dezvoltă acestă importantă latură a personalității lor în plină evoluție!

Broșura de mai jos descrie această magică zi dedicată complet artei și creativității, în care accentul se pune pe dezvoltarea abilităților artistice ale copiilor noștri printr-o varietate de activități captivante.

Going out - explorare de o zi

Credem cu tărie că educația nu se oprește de-ndată ce pășim în afara sălilor de clasă. De aceea, ne-am gândit să facem cunoscut conceptul nostru de “Going Out”, unde dezvoltarea armonioasă și învățarea continuă dincolo de porțile școlii Echilibria.

Ce este “Going Out”? Am începe spunând că învățarea implică multe proiecte în clasă; iar atunci când copiii vor să afle mai mult despre subiectul proiectului lor, sala de clasă devine dintr-o dată o lume prea mică pentru setea lor de cunoaștere. Așa că pun întrebări și se interesează în cel mai mic detaliu, totul pentru a ajunge față-n față cu subiectul studiat.

Citește mai mult

Pornesc apoi împreună într-o odisee minunată, plină de învățăminte în afara școlii. Se organizează singuri: fac rezervări, sună și se interesează de program, de costuri, cumpără bilete, iar întrucât la destinație ajung folosind exclusiv transportul în comun, realizează traseul folosind hărțile metrourilor, consultându-se între ei. Adultul însoțitor – un membru al corpului nostru didactic sau chiar un părinte al unuia dintre copii – este un simplu spectator și nu intervine absolut deloc, chiar dacă sesizează abateri sau mici erori de itinerariu. Elevii se confruntă singuri cu situațiile apărute și tot ei găsesc și soluțiile.

Lucrurile acestea sunt firești și fac parte, într-un mod cât se poate de natural din pedagogia Montessori, în care orice generație de copii poartă la gât cheia către lume, așa cum este ea și cum o știm cu toții.

Poți urmări aventura elevilor chiar aici, în materialele din secțiunea aceasta, unde vei observa zâmbete largi, ochi strălucitori și momente memorabile de aprofundare și fixare a cunoștințelor, în cel mai autentic mod.